'Vi har otroligt fina bolag och varumärken kvar i verksamheten. Det är lätt att glömma det', säger Embracers vd Lars Wingefors.
'Vi har otroligt fina bolag och varumärken kvar i verksamheten. Det är lätt att glömma det', säger Embracers vd Lars Wingefors. - Foto: Jessica Gow/TT

Wingefors om miljardförsäljningen: "En lättnad"

Embracer säljer en av sina finaste juveler när man gör sig av med Gearbox. Vd Lars Wingefors beskriver den amerikanska spelutvecklaren som "jätteduktig med väldigt fina varumärken". Men i slutändan så är vi en business och vi måste ta rationella beslut, säger han.


Fakta: Försäljningen av Gearbox

Embracer har skrivit avtal om att sälja Gearbox Entertainment för 460 miljoner dollar, motsvarande 4,9 miljarder kronor. Köpare är Take-Two Interactive Software.

Gearbox ligger bakom den lättsamma skjutarserien "Borderlands" och andravärldskrigsserien "Brothers in arms", och uppges för närvarande arbeta på sex titlar.

Embracer köpte Gearbox 2021 för 363 miljoner dollar, varav 175 miljoner i Embraceraktier, men med potential på ytterligare drygt en miljard dollar om vissa försäljningsmål nåddes under en sexårsperiod.

Embracer behåller Gearbox utgivningsgren, liksom studiorna Lost Boys Interactive, Cryptic och Captured Dimensions som ingått i den operativa koncernen "Gearbox".

När Embracer köpte Gearbox 2021 var det en potentiell dollarmiljardaffär med en sexårsplan. Nu säljs den Texasbaserade utvecklaren till Take-Two Interactive.

— Ska vi vara helt ärliga så är det ju en av världens bästa AAA-spelsutvecklare. De har några väldigt kända varumärken, säger Lars Wingefors.

AAA, eller trippel-A, betyder storbudgetspel. För Gearbox del rör det sig framför allt om rymdskjutaren "Borderlands". Gearbox vill växa, men gör det med negativa kassaflöden som följd. Enligt Wingefors har Embracer inte heller kunnat dra full ekonomisk nytta av släppen, på grund av Gearbox utgivaravtal med Take-Twos dotterbolag.

— Rent affärsmässigt är det en lättnad, för det är helt rätt beslut för oss.

Trött på däcksparkare

Det senaste året har Embracer sålt bolag med 4 000 anställda, stängt en rad studior, kapat personalstyrkan och skrotat spelprojekt.

Wingefors förklarar vad som gått snett med geopolitik, ökade kapitalkostnader och en förändrad spelmarknad.

Enligt Wingefors hör spekulanter, "några av de största riskkapitalbolagen i världen", av sig varje vecka och vill köpa delar av verksamheten. Han beskriver dem som "däcksparkare" på jakt efter reafynd.

— Om jag ska vara helt ärlig med dig, så är jag ganska trött på den typen av samtal. Jag vill inte sälja våra bästa tillgångar, då har vi ju ingen framtid kvar.

Gearboxförsäljningen markerar slutet på omstruktureringsprocessen.

— Vi har tagit några väldigt viktiga steg med de här senaste transaktionerna. Absolut blickar vi framåt.

Skärmbild från "Metro: Exodus" en av Embracers största framgångar.

"Enorm 'Fortnite'-kyrkogård"

Flera speltoppar drar slutsatsen att framtiden finns i live service, spel som fortsätter att utvecklas och drar in pengar månad efter månad. En förenklad syn, tycker Wingefors.

— Alla de stora spelbolagen vill skapa ett nytt "Fortnite". Det är lättare sagt än gjort. Kyrkogården över datorspelsprojekt som försöker skapa nästa "Fortnite" är enorm.

Han ser goda affärsmöjligheter de kommande tio åren för stora, dyra ensamspelarspel likt postapokalyptiska "Metro".

— Det kostar 600 spänn att köpa dag ett. Sen spelar man den upplevelsen i 20–30 timmar. Men det finns miljoner människor som är beredda att betala de pengarna.

Själv spelar han dock "alldeles för lite".

— Jag älskar att spela datorspel. Men det tar ju väldigt mycket tid. Så det blir faktiskt lite mer brädspel och mobilspel numera för mig.

TT