'Det betyder jättemycket. Det är ju ett sådant tydligt förtroende de lagt på oss', säger Joakim Kopriva Hedström, vd på Frame Break, om avtalet med Microsoft.
'Det betyder jättemycket. Det är ju ett sådant tydligt förtroende de lagt på oss', säger Joakim Kopriva Hedström, vd på Frame Break, om avtalet med Microsoft. - Foto: Samuel Steén/TT

Svensk debut lockar hundratusentals rymdbönder

Den lilla Skövdestudion Frame Break skrev avtal med Microsoft och nu släpps debutspelet "Lightyear frontier" på techjättens prenumerationstjänst. Det har känts som att man har hållit andan i fyra år, säger vd Joakim Kopriva Hedström.


Fakta: Frame Break

Spelsstudion Frame Break har sitt kontor i Skövde, och grundades av trion Joakim Kopriva Hedström, Jack Lindgren and Cornelis Westin 2020, som tidigare gått på spelutbildningen vid Högskolan i Skövde.

I dag ägs bolaget av Amplifier Game Invest, som i sin tur är en del av Embracer. I dag har man 16 anställda.

Debuttiteln "Lightyear frontier" släpptes den 19 mars till Game Pass på pc och Xbox.

Det råder ett koncentrerat lugn i Frame Breaks lokaler, med utsikt över Skövde. Deras "Lightyear frontier", ett spel om att bli jordbrukare i jätterobot på en främmande planet, har precis släppts. På skärtorsdagen meddelades att 700 000 spelare hittills provat på rymdbondelivet.

— Det är väldigt svårt att tänka sig, säger Joakim Kopriva Hedström, om att hundratusentals spelar bolagets spel.

"Sprängde förväntningarna"

Frame Break är, likt många andra små spelföretag i Skövde, sprunget ur stadens högskoleutbildning. Kopriva Hedström och två andra studenter stannade kvar, fick hjälp av Skövdes inkubator, och blev så småningom uppköpta av Embracer-ägda Amplifier Invest. Om man bortser från ett litet mobilspel "som ingen någonsin har hört talas om" är Lightyear Frontier bolagets debut.

En anställd på Frame Break filar på en 3D-modell.

Till skillnad från de flesta andra unga spelbolag fick Frame Break kontakt med Microsoft, som lockade in bolaget i sin indiesatsning. Därmed fick bolaget med en första trailer i en Xbox-presentation, och en del mål sattes upp om bland annat uppmärksamhet.

— Vi sprängde helt våra förväntningar, vilket ändrade vårt perspektiv och även Microsofts perspektiv på vad vi hade på gång, säger Joakim Kopriva Hedström.

Microsoft erbjöd ett lukrativt avtal för att "Lightyear frontier" skulle släppas dag ett på prenumerationstjänsten Game Pass, ett slags Netflix för spel.

Skärmbild från spelet "Lightyear frontier", som utvecklats i Skövde.

Fler vågar testa

"Lightyear frontier" är släppt i en tidig utgåva, så kallad early access. Det innebär att spelet inte riktigt är färdigt, och att återkopplingen från spelarna ska kunna påverka hur spelet utvecklas till släpp.

Att spelet ingår för prenumeranterna gör att många fler är beredda att testa. Sedan släppet har spelets kanal på sociala medier-plattformen Discord svämmat över av rapporter om buggar och synpunkter. Frame Break försöker att vara öppna och involvera spelarna i processen.

— Men vi kan inte bara sitta och prata med folk heller, utan det blir den här avvägningen mellan att kommunicera och faktiskt agera, säger han.

I dag har Frame Break 16 anställda. Särskilt mycket större vill Joakim Kopriva Hedström inte att Frame Break ska bli, för att behålla "indie-andan".

Framtiden ser ljus ut för studion, men sämre för den svenska spelindustrin i stort, som inte går opåverkad genom den globala nedgången med massuppsägningar, tycker Joakim Kopriva Hedström.

Han skulle vilja se någon slags bidrag för att nystartade studios ska kunna hålla sig flytande.

— Det statligt stödet är nästintill inget. Det känns som en stor miss. Vi har talang nu som drivs ur industrin för de hittar inget just nu.

TT
/
/