Andreas Carlsson (KD) är infrastruktur- och bostadsminister, och berättar om bakgrunden till de nya reglerna.
– Det här är är ett viktigt beslut för att både påskynda omställningen till elfordon, säger han till Dagens Industri.
B-körkort med dispens
Näringslivet begränsas av antalet förare som kan köra tyngre fordon. Åtgärden som nu klubbats innebär att alla med B-körkort istället får möjlighet att köra tyngre fordon.
Den totala vikten för ett fordon som du får köra i dagsläget är 3,5 ton. Den vikten begränsar för de företag som behöver förare som kan köra lätta lastbilar som går på el eller gas. Detta eftersom de ofta väger mer än en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.
600 000 fordon
På svenska vägar rullar i dag 600 000 lätta lastbilar som får köras med B-körkort. Men nästan alla är diesel- och bensinbilar.
På grund av batteriets vikt i elbilar begränsas antingen antalet förare som kan köra elbilarna, eller maxlasten som kan lastas ombord på dem, när bilarna byts ut mot eldrivna motsvarigheter.
Maxvikten höjs
För att underlätta för företagen höjs därför maxvikten till 4,25 ton på alla B-körkort.
Förändringen träder i kraft redan den 1 juli.
Så måste du göra
Riktigt sant är det emellertid inte att alla B-körkort berörs.
För att få köra de tyngre lastbilarna måste du dels ha haft B-körkort i minst två år, och dessutom behöver du ansöka om dispens för lastbil med alternativa bränslen.
EU-lag dröjer
Även EU diskuterar liknande lagstiftning, men på grund av att lagförhandlingarna tar lång tid i EU så kommer det dröja flera år innan en sådan lag är på plats.
– I väntan på att EU:s nya direktiv träder i kraft och börjar tillämpas så är detta den snabbaste vägen för att uppnå en förändring i Sverige. Nu kan åkare eller transportföretag om fordonsflottan och samtidigt möta bristen på förare med behörighet att köra tyngre fordon. Det underlättar för en viktig del av last mile-transporterna där det här hade varit en flaskhals, säger ministern till Dagens Industri.