Fick bacon i glassen på McDonalds – nu stoppas AI-försöket
Baconglass? Nej, tack. I juli kan man inte längre få en AI-röst som tar beställningen på McDonalds. Och det kanske är tur, med tanke på hur fel det blivit. Efter fadäserna går nu försöket med AI i graven efter två år.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Det blir ingen AI som tar beställningar på McDonalds drive-thru på ett tag. Detta efter att amerikanska McDonalds försökt med en röstigenkänningsrobot för att avlasta restaurangerna.
MISSA INTE: Nya trafikregler den 1 juli – det händer med ditt B-körkort
Bacon på glassen
Men det blev en flopp. På sociala medier sprids nu misslyckade restaurangbesök som hånar restaurangkedjans AI-försök.
Kunder har bland annat delat bilder där de fått bacon som topping på sin glass, skriver danska tv2.
Flera restauranger har redan slutat med AI-roboten. Innan juli månad är tanken att alla restaurangerna ska ha dragit ut sladden på tekniken och gå tillbaka till att vanlig personal tar beställningar.
McDonalds vägrar erkänna nederlaget
Men McDonalds vill inte kalla det för en flopp.
– Även om det har varit framgångar hittills känner vi att det finns en möjlighet att undersöka röstbeställningssystem bredare, lyder ett uttalande från McDonalds, skriver Dagens Nyheter.
Men för kunderna har roboten helt klart varit en flopp.
Svårt för dialekter
Det var svårt för AI-roboten att förstå vissa dialekter.
Dessutom gjorde bakgrundsljud det svårt för AI:n att förstå vad kunder beställde, vilket ledde till att de fick helt fel saker i påsen, skriver BBC.
Smör istället för karamelltopping
På sociala medier sprids videor av kunder som får tokiga beställningar. En kund som beställde karamellsås på sin glass fick smör istället. En annan fick betala för nio koppar te som hon inte beställt.
Andra restauranger hakar ändå på
Floppen har inte hindrat andra restaurangkedjor i USA från att också testa AI-personal.
I Sverige hör Dunkin Donuts och Wendy's till de kändare märkena. Men även restaurangkedjor som Taco Johns, Krystal och Checkers and Rally´s testar AI i drive-thruluckorna. Även de med blandad framgång, skriver Restaurant Business Online.
Läs mer om ekonomi:
Nya trafikregler den 1 juli – det händer med ditt B-körkort
Iskall marknad för privata elbilar
Pausa sparandet under sommaren? Experten reder ut
Vad äter Sveriges snålaste man, Günther Mårder på midsommar?