Coop brukade vara Nordens största företag. Då hade man fabriker som tillverkade dammsugare, lampor och däck. Men på 90-talet skulle man fokusera på livsmedelsbutikerna.
Och medan Ica har fortsatt att plocka marknadsandelar så är det allt svårare för Coop att gå med vinst.
"Sista skottet i bössan"
– Vi har sista skottet i bössan kvar nu. Vi måste vända den nedåtgående trenden och det måste ske nu, säger Kooperativa förbundets ordförande Leif Linde till Dagens Nyheter.
Det kan förklara varför man exempelvis slutat skicka ut medlemstidningen i brevlådorna till de svenska kunderna. Pengarna räcker inte till någon lyx.
Kooperativ – vad är det?
Coop är inte som andra bolag.
Istället för ett vanligt företag som ägs av kapitalstarka aktörer så är det kooperativet, de tusentals kunderna, som äger Coop.
Finns inga rika att luta sig mot
Istället för att bolaget går med vinst som andra bolag så delas pengarna ut till kunderna, eller medlemmarna.
I fjol delades det ut över en miljard i bonuscheckar till butikskedjans kunder. Men det innebär också att det inte finns några extrapengar från ägare att skjuta till när företaget går dåligt. Som nu.
– Under 2023 hade Coop kostnadsökningar på många områden för varuinköp, ökade energikostnader, inflation, svagare svensk krona och höjda hyror. Det har slagit mot resultatet, säger Marcus Björling, pressansvarig på Coop, till Nyheter24, och fortsätter:
– Vi har inte kompenserat ökade kostnader i form av höjda priser utan försökt hålla tillbaka. Bland annat delade vi ut 1,8 miljarder kronor till våra medlemmar under 2023, det vill säga våra ägare, i form av medlemspriser och medlemsbonus.
820 Coop-butiker i Sverige
De 820 matbutikerna drivs av 26 lokalföreningar som alla får rösta om butiksledningar och årsredovisningar.
Men tyvärr går föreningarna med med brakförluster och man har redan sålt av alla de fastigheter som medlemmarna tidigare har ägt.
700 miljoner i förlust varje år
Att Coop går med förlust med 721 miljoner kronor ska jämföras med att man gick med nästan lika stort underskott året innan – 698 miljoner. Inflationskrisen för hushållen har med andra ord slagit hårt mot butikskedjan.
Ica och Willys tar marknadsandelar
Möjligen är det så att kunderna gått till billigare alternativ när priserna stigit. Även om Coop i norra Sverige växer ekonomiskt så tappade man marknadsandelar mot andra aktörer som Ica och Willys, med 7,5 procentenheter.
Det värsta scenariot
– Vi har inte växt som marknaden under 2023, det har vi inte. Vi har ju tyvärr tappat marknadsandelar under ganska många år, säger Linde.
Vad som händer om man inte lyckas vända trenden vill han varken tänka på, eller svara på, skriver tidningen.
Blöder pengar i storstadsregionerna
Sämst gick det för Coop Syd. De gjorde ett rörelseresultat på −274 miljoner kronor – mer än var tredje förlustkrona i hela Coop Sverige.
Även Coop Väst gjorde ett bottenår med -199 miljoner kronor. Stockholmsföreningen tappade 163 miljoner under samma period.
Men Coop tycker inte att 2023 kan jämföras med andra år.
– Vi visste att det skulle bli ett tufft år men att det ser bättre ut för 2024. Flera konsumentföreningar har också haft stora avsättningar för pensioner, vilket inte kommer att vara fallet för 2024, säger Marcus Björling till Nyheter24.
En liten glad nyhet
Bäst gick det emellertid för Coopföreningarna i norra Sverige.
I Norrbotten gjorde man en rörelsevinst på 48 miljoner kronor, och i Coop Nord tjänade man ytterligare 29 miljoner i vinst.