Minskad försäljning för Ikea
Ikeas försäljningssiffror dyker och antalet besökare minskar. Trots det plockar möbeljätten marknadsandelar, enligt företaget.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Ikea och företagets ägare Ingka Group redovisar försäljningssiffror för tolvmånadersperioden 1 september–31 augusti. Det fullständiga bokslutet släpps först i november men försäljningssiffrorna ger en antydan om hur året utvecklat sig.
Försäljningen i Sverige uppgick till 17,6 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämfört med samma period föregående år.
"Det här har varit ett år när vi har blivit utmanade, men där vi återigen upplevt kraften och styrkan i vår vision, vår gemenskap och vårt entreprenörskap", säger Emily Birkin, landschef för Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.
Antalet fysiska besök i kedjans svenska butiker uppgick till 35,3 miljoner jämfört med 35 miljoner föregående år. När antalet besök på hemsidan räknas in har det dock skett en tydlig minskning (149 miljoner jämfört med 164 miljoner besökare).
Företaget försöker nu att hitta nya sätt och butiksformat för att nå sina kunder.
"Vi vet att kunder i dag vill möta oss på fler och nya sätt. Vi kommer att fortsätta investera i nya format och nya sätt att möta våra kunder", säger Emily Birkin.
Även för hela koncernen Ingka Group redovisas en försäljningsnedgång, 5 procent, vilket innebär en totalsiffra på 39,6 miljarder euro, cirka 450 miljarder svenska kronor.