Kundernas kritik mot Tele2 – massanmält till Konsumentverket
Tele2 hamnade på tidningen Råd och röns skamlista 2024. Nyheter24 har pratat med telekombolaget om placeringen.
– Vi beklagar verkligen att kunder upplevt problem, säger Malin Anglert, chef för kundservice på Tele2.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Tele2 hamnade i år på tidningen Råd och röns skamlista. Telekombolaget var långt ifrån det enda på listan, utan hade även sällskap av Telenor och Telia.
Tidningens skamlista utgörs av de företag som blivit mest anmält till Konsumentverket, och på listan finns många bekanta namn från förra året. Bland annat betalningstjänsten som förra året Klarna hade lagt på sig 132 anmälningar har 2024 fått 196 anmälningar.
Det företaget som toppade förra årets skamlista var Dinbilgaranti som hade hela 633 anmälningar. I år har de dock betydligt färre ärenden hos Konsumentverket: 369 stycken.
Kundernas kritik mot Tele2 rör en rad olika aspekter. Bland annat har de haft svårt att utnyttja sin ångerrätt och haft svårt att komma i kontakt med kundtjänst när de velat säga upp abonnemang.
MISSA INTE: Kunderna rasar över Telias abonnemang: "Inte rimligt"
Året skamlista 2024: De var mest anmälda
Antal anmälningar som kommit in till Konsumentverket hittills i år:
1. By Métis, 529 anmälningar
2. Dinbilgaranti, 369 anmälningar
3. Bedomahalsa.com, 340 anmälningar
4. Tele2, 279 anmälningar
5. Telia, 227 anmälningar
6. Klarna, 196 anmälningar
7. Telenor, 145 anmälningar
8. Nordic Best Energi, 123 anmälningar
9. Synsam, 113 anmälningar
För att hamna på listan krävs att Konsumentverkets jurister öppnat ett tillsynsärende. Det kan till exempel handla om vilseledande marknadsföring eller brister i avtalsvillkor.
Källa: Råd och rön.
MISSA INTE: Skamlistan 2024: Här är företagen med flest anmälningar
Champions League-fiaskot orsakade anmälningar
I oktober såg Konsumentverket att anmälningarna mot Tele2 ökade markant, något som berodde på premiären av Champions League. När tittarna skulle dra igång streamingtjänsten Viaplay för att se matcherna live var det flera som inte kunde.
För Nyheter24 avslöjade Fredrik Jönsson, presskontakt på Viaplay, att de som inte kunde titta på Champions League var de som hade abonnemang hos Tele2.
– Majoriteten av de som drabbades har konton via en operatör som inte har slutit avtal med oss. Så vi hänvisar dessa kunder till sin operatör, sa han då och hänvisade till Tele2.
Förvirringen rörde sig om olika typer av kanalpaket, något som Konsumentverket i skrivande stund tittar närmare på, enligt Råd och rön.
LÄS MER: Tittare lurade på Champions League-premiären
Tele2 på årets skamlista – 279 anmälningar
Kunder till Tele2 har även haft svårt att mejla företaget då det inte funnits någon fungerande mejladress, de har upplevt kundtjänsten som bristande och när de har velat säga upp ett abonnemang har väntetiden i telefon upplevts som längre än vanligt.
Konsumenterna har också haft svårt att utnyttja sin ångerrätt eftersom Tele2 ställt krav på att det ska göras på ett visst sätt, krav som företaget inte har rätt att ställa, skriver Råd och rön. Företaget ska dock ha åtgärdat detta och fått godkänt av Konsumentverket.
LÄS MER: Priset på bredband har chockhöjts – så mycket varierar det
Under 2024 riktades 279 anmälningar till Tele2.
Nyheter24 har kommit i kontakt med Malin Anglert, chef för kundservice på Tele2, som beklagar företagets placering på listan.
– Vi beklagar verkligen att kunder upplevt problem med att komma i kontakt med oss vissa perioder i år. Vi arbetar ständigt med att förkorta våra kötider för att underlätta för våra kunder att komma fram, säger hon.
Anglert framhäver att Tele2 har utvecklat sin kundservice på företagets hemsida.
– Vi har också utvecklat tjänster där våra kunder kan få hjälp i våra digitala gränssnitt 24/7, berättar hon för Nyheter24.
LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen
MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu