Kunderna rasar över Telias abonnemang: "Inte rimligt"
Telia hamnade på årets skamlista. I en intervju med Nyheter24 slår telekombolaget ifrån sig kritiken.
– Som ett av Sveriges största företag med stor andel kunder är vi medvetna om att vi kan hamna på listor, säger Roija Rafii, presschef på Telia.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Oväntade räkningar, falska fakturor och dålig kundservice. Tidningen Råd och rön har kommit med årets till Konsumentverket mest anmälda företag 2024 – och det är många bekanta namn.
Skamlistan, som den kallas, publiceras varje år av tidningen. Flera av namnen på årets lista kan kännas igen från förra årets lista. Klarna som under 2023 fick 132 anmälningar och har dessvärre fått fler anmälningar i år då de landade på 196 stycken.
Även telekombolaget Telenor hamnade på skamlistan 2023 med 170 anmälningar. 2024 hade de 145. Men ett företag som låg i toppen under förra årets lista var Dinbilgaranti med hela 633 anmälningar. I år har de lyckas sänka den siffran till 369.
MISSA INTE: Skamlistan 2024: Här är företagen med flest anmälningar
Telia på skamlistan 2024 – 227 anmälningar
Ett företag som också hamnade på årets skamlistan är Telia. Under 2024 lyckades de samla på sig 227 anmälningar och hamnade på plats fem.
Kritiken handlar om flera olika saker men på Konsumentverket reagerade man på en sak: Svårigheten att säga upp abonnemang.
Skamlistan 2024: Årets mest anmälda företag
Antal anmälningar som kommit in till Konsumentverket hittills i år:
1. By Métis, 529 anmälningar
2. Dinbilgaranti, 369 anmälningar
3. Bedomahalsa.com, 340 anmälningar
4. Tele2, 279 anmälningar
5. Telia, 227 anmälningar
6. Klarna, 196 anmälningar
7. Telenor, 145 anmälningar
8. Nordic Best Energi, 123 anmälningar
9. Synsam, 113 anmälningar
För att hamna på listan krävs att Konsumentverkets jurister öppnat ett tillsynsärende. Det kan till exempel handla om vilseledande marknadsföring eller brister i avtalsvillkor.
Källa: Råd och rön.
LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen
MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu
Telia: Långt under en promille av vår totala kundbas
Nyheter24 har pratat med Roija Rafii, som är presschef på Telia Sverige, om skamlistan. Hon påpekar den stora kundkrets som Telia har, och att listan inte tar hänsyn till anmälningar procentuellt utan bara antal.
– Som ett av Sveriges största företag med stor andel kunder är vi medvetna om att vi kan hamna på listor, som denna, om man utgår från antal ärenden istället för den procentuella andelen ställd mot den totala kundbasen, förklarar Rafii.
Hon påpekar också att Telia har minskat sina anmälningar sedan 2023 då de hade 297 ärenden registrerade på Konsumentverket.
– Det visar framförallt två saker. Dels att vårt dedikerade arbete med att hela tiden förbättra oss har lett till en minskning på i snitt cirka tre ärenden per månad jämfört med förra året. Dels att det handlar om långt under en promille av Telias totala kundbas, och att den absoluta majoriteten av våra kunder är nöjda. Men varje ärende som visar motsatsen tar vi självklart på största allvar, och vi arbetar kontinuerligt för att minska dessa genom att förbättra vår service på olika sätt.
LÄS MER: Priset på bredband har chockhöjts – så mycket varierar det
Kunderna har haft svårt att säga upp abonnemang: "Inte rimligt"
I Råd och röns skamlista motiveras Telias placering på listan med att kunder har haft det svårt att säga upp sina abonnemang. De som har velat säga upp via mejl eller hemsida har i stället hänvisats till kundservice.
”Det är inte rimligt att företag inte accepterar uppsägning av avtal via mejl eller hemsida när det går alldeles utmärkt att teckna avtalet så”, skrev en anmälare, enligt tidningen.
Detta är något som Konsumentverket anser vara "ett oskäligt avtalsvillkor".
– I år refererar Råd och rön till ett ärende om uppsägningar, men det är något som Konsumentverket stängde redan i september. Detta då vi snabbt införde de förbättringar som efterfrågades. Det här har också påtalats till Råd och rön sedan innan, säger Rafii på Telia.
LÄS MER: Telia-vd:n Patrik Hofbauers lyxliv: Miljonerna och dyra lyan
Telia: "Anmälts felaktigt"
Rafii på Telia menar att en del av anmälningarna till Konsumentverket inte är klagomål, utan rena frågor. Några av de andra anmälningarna, menar hon, har helt enkelt bara hamnat fel.
– En viss andel av ärendena handlar också om synpunkter på exempelvis kampanjer och kanalpaket. Därtill kan vi räkna bort ytterligare tiotal ≈då det rör andra företag, som exempelvis "Telianen", säger hon till Nyheter24.
MISSA INTE: Då kommer 3G-nätet släckas hos telekombolagen