Under valrörelsen 2022 fick bränslepriserna stor uppmärksamhet och priset ”vid pump” diskuterades livligt. Det något dyrare, men koldioxidsnåla, biodrivmedlet drev upp priserna på bensin och diesel menade kritikerna. Reduktionsplikten blev en politisk stridsfråga.
Nu har Drivkraft Sverige undersökt drivmedelspriserna i Sverige. I analysen har man vägt in inflationen, bilarnas förbättrade energiförbrukning, befolkningens inkomster och jämfört priser på drivmedel i andra länder.
— Slutsatsen är att vi i Sverige har relativt billiga drivmedelspriser. Det är inte dyrt att tanka om du jämför med andra länder, eller tittar historiskt i förhållande till inkomster och den tekniska utvecklingen på bilarna. Sen har regeringen sänkt drivmedelsskatterna, det har också en betydelse.

”Inte tillräckligt”
Den nuvarande regeringen sänkte reduktionsplikten förra året från 10 till 6 procent. Från och med den 1 juli ska den tillbaka till 10 procent.
Men reduktionsplikten behöver höjas ytterligare, menar Drivkraft Sverige. Sverige riskerar att straffas om EU:s klimatmål inte nås.
— Vi gör bedömningen att tio procent inte är tillräckligt, utan tror att vi behöver höja reduktionsplikten till cirka femton procent för att kunna nå ESR-målet i EU till 2030 och därmed undvika böter för Sverige, säger Jessica Alenius.
Men en 15-procentig reduktionsplikt väcker åter frågan om kostnaden att tanka bilen. Enligt Drivkraft Sverige kommer inte priserna att skjuta i höjden.
— Vi behöver fundera på om vi ska jämföra oss med de polska priserna vilket vi gör i dag. Vi ligger långt under drivmedelspriserna i våra nordiska grannländer och Tyskland, och det är kanske mer dem vi ska jämföra oss med.
Drivkraft Sverige är en branschorganisation som samlar drivmedels- och laddbolag. Bland medlemmarna finns bland annat Circle K, OKQ8, Preem och ST1.