Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor kan få ett kontant bidrag, om de köper eller leasar en elbil. Det var regeringens uttalade tanke bakom satsningen som har pågått ett år.
500 miljoner kronor avsattes för perioden 20 augusti 2024 till den 31 oktober 2025. Men nya siffror från Boverket visar att bara 1 463 premier på totalt knappt 36 miljoner kronor hittills har betalats ut.
”Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 80 procent av anslaget blir över är en fantastiskt möjlighet att göra mer utan att det kostar mer. Den bör regeringen skyndsamt ta”, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, i ett pressmeddelande.
Organisationen – som arbetar för en mindre klimatpåverkande fordonsflotta – vill inkludera fler fordonskategorier, förlänga premien med ytterligare ett år, förbättra informationen kring den och att även mindre företag och kommuner ska kunna söka.
Både myndigheten Trafikanalys och 2030-sekretariatet ansåg redan i samband med införandet i fjol att regeringen överdriver premiens klimatnytta och siade om att bara en del av anslaget kommer att gå åt.
I år höjde regeringen premien från 10 000 till 25 000 kronor. Fler fordon med utsläppsklass Euro 5 finns också med.