Nyheter24
Annons

Efter urspårningen: ”Hela basindustrin drabbas”

Publicerad: 8 sep. 2025, kl. 19:32
Vid Stugusjön i Skorped, väster om Örnsköldsvik, ligger flera vagnar vid sidan av rälsen. Foto: Mats Andersson/TT

Urspårningarna och stoppen på olika järnvägssträckor i Västernorrland stryper godstransporterna till och från Norrland. Basindustrin påverkas och det påverkar ju Sveriges ekonomi i grunden, säger Stephan Ray vid Green Cargo.

Söndagens regnoväder i Västernorrland ledde till att ett av Green Cargos tåg, lastat med rundtimmer, spårade ur på Ådalsbanan.

Ytterligare ett godståg spårade ur på Norra stambanan norr om Långsele och trafiken på Botniabanan upp till Umeå är också drabbad av översvämningar.

— Vi kommer att behöva omleda så mycket trafik som möjligt via Botniabanan så fort den öppnar, säger Stephan Ray som är chef för kommunikation och samhällskontakter på Green Cargo.

”Olyckligt”

Men även om detta är görligt försvåras omläggningen av olika signalsystem och att Botniabanan endast har enkelspår.

Annons

Stephan Ray konstaterar att stora delar av basindustrin drabbas. Det handlar bland annat om stål, trävaror, fordonsdelar som ska transporteras söderut, och en del vidare utomlands.

— Detta sätter fingret på behovet av en fungerande transportinfrastruktur, en fungerande järnväg som är motståndskraftig vid olika naturhändelser.

Han säger att söndagens incidenter överraskade.

–Vi har haft ett antal bortspolade banvallar de senaste åren. Men att det sker så att ett tåg också behöver spåra ur är ju väldigt olyckligt. Man får säga att det är lite överraskande att det får ske.

För skogsbolaget SCA har översvämningarna medfört problem med virkesförsörjning. Eftersom vissa vägar var avstängda under söndagen har bolaget behövt hitta alternativ för transport av virke till vissa sågverk.

Annons

— Det rullar väl på, men inte fullt så bra som det brukar göra, säger presschefen Robert Östholm.

Väntar på information

Han säger att SCA, "som alla andra”, väntar på information från Trafikverket. Han påpekar att utmaningar kopplade till dåliga vägar i norra Sverige inte är något nytt.

— Ur något slags samhällsekonomiskt perspektiv är det säkert inte helt gratis att ha trasiga vägar, säger han.

Ståltillverkaren SSAB transporterar stålämnen från stålverket i Luleå till Borlänge via järnvägen. Tre tåg har stått stilla på måndagen, men produktionen i stort påverkas inte, eftersom det finns ett lager av stålämnen i Borlänge, enligt presskommunikatören Tobias Wagner.

Gruvbolaget Boliden använder järnvägen för att köra koppar mellan Skellefteå och Helsingborg. Om tågstoppet blir långvarigt är planen att frakta kopparn med båt i stället.

— Det är olyckligt att vi inte kan nyttja infrastrukturen, men vi kan hantera det på annat sätt under en kortare period, säger presschefen Klas Nilsson.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons