Volvo gör en justerad rörelsevinst på 11,7 miljarder kronor för årets tredje kvartal, jämfört med 14,1 miljarder kronor ett år tidigare.
Det var ändå bättre än befarat. Snittprognosen bland analytiker låg på en justerad vinst på 11,3 miljarder kronor, enligt en prognossammanställning gjord av nyhetsbyrån Bloomberg.
Intäkterna föll från 117,0 miljarder kronor till 110,7 miljarder. Leveranserna minskade med fyra procent 44 600 lastbilar, samtidigt som orderingången på nya lastbilar föll med hela 14 procent till strax över 37 100 stycken.
Osäkra marknadsförhållanden i Nordamerika och Sydamerika påverkade försäljningen negativt och pressar lönsamheten där, enligt vd Martin Lundstedt.
— Just nu är det rörigt, det ska man inte sticka under stol med, säger Lundstedt, och pekar på tullarna och ny lagstiftning om utsläpp som får kunderna att avvakta.
Färre lastbilar
Nettoeffekten av högre tariffer landade på en halv miljard kronor och den starkare kronan har sänkt resultatet med 1,6 miljarder under kvartalet. Under fjärde kvartalet räknar Volvoledningen med att tulltarifferna kommer att kosta koncernen en miljard kronor, enligt kvartalsrapporten.
Som en följd av det räknar Volvo i en prognos med att sälja färre lastbilar i Nordamerika nästa år.
Men Lundstedt pekar på att andra delar i koncernen går bra. Volvo Penta gör ett rekordresultat, anläggningsmaskinerna och bussarna går också bra.
”Ett starkt Volvo”
I Europa räknar Lundstedt med ett lastbilsmarknaden förstärks något.
— Sammantaget är det ett starkt Volvo som tittar in i framtiden.
Marknaden för ellastbilar är det ingen vidare fart på.
— Det är många osäkra parametrar för kunderna, säger Lundstedt och pekar bland annat på osäkerhet kring den strängare miljölagstiftningen som är på gång inom EU.