Nyheter24
Annons

SJ: Våga ta tåget hem i jul

Publicerad: 17 nov. 2025, kl. 14:26
SJ:s vd Monica Lingegård. Foto: Christine Olsson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Jul

Monica Lingegård känner sig trygg inför vinterns tågtrafik. Men med vintern 2023-2024 ännu i färskt minne – där totalt 11 000 avgångar för samtliga bolag ställdes in under december och januari – finns det orsak att vara förberedd.

— Efter 23-24 gjorde vi stora insatser. Vi har en helt annan underhållsförmåga i dag än tidigare, säger Lingegård.

SJ, Trafikverket och andra järnvägsaktörer träffade på måndagen infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att diskutera insatser för att undvika tidigare misstag under vinterhalvåret.

Men Lingegård är medveten om att problem kommer att kunna uppstå även i år – allt hänger på bolagets egna förberedelser och samverkan med andra aktörer.

Inför vintern satsar SJ på utökad avisningskapacitet, mer reservdelar på lagret, fler medarbetare i verkstaden och ett bättre kundmottagande speciellt vid störningar.

— Det kommer att göra stor skillnad, säger hon.

Lita på jultrafiken

Så man vågar ta tåget hem i jul?

Annons

— Det här är vår viktigaste uppgift att se till att man kan resa hållbart, klimatsmart och härligt med SJ. Och ja, man kan lita på det, säger Lingegård.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana håller med – "man ska verkligen planera en resa med tåget” inför julen.

— När vi kommer till jul går vi ju alla upp i en ytterligare beredskap, säger han.

Från myndighetens håll har man investerat i snösmältningsmaskiner och två nya snöslungor – i tillägg till tre tidigare existerande – är nya för säsongen. Röjningslok som täcker in hela landet har varit på plats flera vintrar, enligt Maiorana.

Struntat i underhållet

Även om det enligt infrastrukturministern ”aldrig genomförts så mycket underhåll i den svenska järnvägen som 2025” behöver utvärdering ske löpande – och ännu är man inte klar. Underhållsskulden för infrastrukturens del uppgår till ungefär 90 miljarder kronor.

— Det finns fortfarande problem till följd av att man under decennier har struntat i underhållet av den svenska järnvägen. Det är klart att det vänder man inte bara mellan två vintrar, utan det kommer kräva ett metodiskt och uthålligt arbete för att man fullt ut ska vara rustad för att klara av olika vädersituationer, säger Carlson.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) träffade på måndagen bland andra SJ och Trafikverket gällande förberedelserna inför den kommande vintern.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) träffade på måndagen bland andra SJ och Trafikverket gällande förberedelserna inför den kommande vintern.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons