Nyheter24
Annons

50 000 svenskar kan få tillbaka pengar – har betalat för mycket

Publicerad: 3 dec. 2025, kl. 13:18
Uppdaterad: 3 dec. 2025, kl. 13:29
Bilhall och pengar i en plånbok.
Konsumentombudsmannen driver 50 000 billeasingkunders talan mot banken DNB. Foto: Pontus Lundahl/TT & Henrik Montgomery/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Omkring 50 000 kunder som leasat en ny bil kan ha betalat för mycket till den norska banken DNB.  Totalt handlar det om miljardbelopp, enligt Konsumentombudsmannen. 

Konsumentombudsmannen (KO) har för första gången på tio år lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden, vilket är en mycket ovanlig åtgärd, skriver KO i ett pressmeddelande.

Genrebild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Genrebild. Foto: Pontus Lundahl/TT

KO: 50 000 leasingkunder har betalat för mycket

KO menar att cirka 50 000 billeasingkunder betalat för mycket till DNB.

DNB marknadsförde månadskostnaden för biluthyrningen som fast, trots det har banken använt prisjusteringsvillkor i avtalet i takt med att räntorna steg.

— Om alla konsumenter skulle få tillbaka sina pengar så är det om inte det största så ett av de större. Ett överslag ger att det skulle handla om miljardbelopp, säger Kristofer Johanneson, biträdande Konsumentombudsman, till Ekot.

Prövningen väntas ta runt ett år och omfattar 50 000 leasingkunder hos DNB under perioden 2020 till februari 2023.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons