Nyheter24
Annons

Köpen många döljer för partnern – så påverkar det relationen

Publicerad: 8 dec. 2025, kl. 07:32
Par som bråkar till vänster, shoppingpåsar över en persons arm till höger. en röd pil pekar från paret till shoppingpåsarna.
En ny studie visar att allt fler döljer sina inköp för sin partner. Foto: Canva
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Mer än varannan person i ett förhållande i Storbritannien har köpt något under det senaste året utan att berätta det för sin partner.

Och nej, det handlar inte bara om en latte på stan eller en spårvagnsbiljett, vi pratar kläder, skönhetsprodukter och ja, ibland även alkohol.

Studien från investeringsplattformen AJ Bell och opinionsbolaget Opinium, visar att 54 procent av de tillfrågade vuxna spenderat pengar hemligt under året. 

Snittbeloppet? 

Det landade på 2 158 pund, vilket blir drygt 27 000 kronor, per person

Män spenderar mer än kvinnor

Ungdomarna mellan 18 till 34 år är värst, med hemliga köp som landar på över 54 000 kronor per år. De äldre, på 55 och uppåt, ligger betydligt lägre med i snitt 4 800 kronor. 

Annons

Studien visade att män spenderar mer än kvinnor. Män lägger cirka 32 000 kronor respektive 22 200 kronor på hemliga inköp.

Vad köper man då när ingen ser på? 

Kläder är populärt för alla, men därefter skiljer sig könens val. Män satsar på konsumtionsvaror som alkohol och cigaretter, medan kvinnor hellre shoppar skönhetsprodukter.

Kläder är en av de saker som många köper i smyg. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Så kan det påverka relationen

Det handlar inte alltid om svindlande summor, men små hemliga köp kan smyga in stress i relationen om de blir återkommande. 

– En gemensam ekonomisk plan bör finnas med på bordet. Öppna samtal om pengar kanske inte är romantiska, men de är viktiga för att bygga förtroende och undvika obehagliga överraskningar, säger Laura Suter, chef för privatekonomi på AJ Bell.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Köpen många döljer för partnern – så påverkar det relationen