Nyheter24
Annons

Tandlöst förslag stoppar inte dyr fjärrvärme

Publicerad: 10 dec. 2025, kl. 13:07
Fjärrvärmeverken måste bli tydligare med informationen. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Tydligare information och insyn, samt nya regler för tvistlösning mellan fjärrvärmeföretaget och kunden, föreslås av Energimarknadsinspektionen (EI) som på uppdrag av regeringen tagit fram förslag som ska stärka kundernas ställning mot Fjärrvärmeföretagen som oftast har monopol.

”Genom en tvistlösningsfunktion ser EI att alla fjärrvärmekunder, inklusive företagskunder, ges möjlighet att få tvister prövade i sak, en möjlighet som saknas i dag”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

För att förstärka tillsynen föreslår myndigheten också att fjärrvärmeföretagen tvingas betala en avgift.

Bakgrunden är de senaste årens kraftiga prishöjningar samt att kunderna har begränsade möjligheter att påverka priset och att byta uppvärmningsform, skriver EI.

— Det här är en bekräftelse på att det inte finns något kundskydd, säger Rikard Silverfur, chef för utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Han hade gärna sett att myndigheten gått längre, att man tydligare bestämt vad som ska prövas, det vill säga att priset ska vara skäligt.

Därför borde regeringen nu ge EI i uppdrag att utreda frågan om vad som ska bedömas som ett skäligt pris, annars riskerar förslaget bli för svagt, anser Silverfur.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons