Det är som en del av projektet ÅKA – kort för ”återkrav, kraftsamling och avarbetning” – som 100 nya handläggare ska anställas vid Pensionsmyndigheten.
Dessa ska, enligt GP, jobba med att återkräva felaktigt utbetalda pensioner och bostadstillägg.
– Vi har fått ett specialdestinerat anslag från socialdepartementet för det här, säger Joakim de Leeuw, chef för utvecklingsstödsenheten på Pensionsmyndigheten, till tidningen.

Pensionsmyndigheten: 60 000 ärenden med fel
Mer specifikt har myndigheten identifierat drygt 60 000 ärenden med fel, där majoriteten utgörs av felaktigt utbetalda bostadstillägg.
– Om man får en felaktig utbetalning av bostadstillägg på en tusenlapp i månaden och man har en skral ekonomi, då är det klart att man anpassar ekonomin efter den tusenlappen. Och sedan kanske det här rullar på ett par år. Då kan det bli ansenliga belopp, säger Joakim de Leeuw till GP.
För det är inte de pensionärer som fått för lite pengar som står i fokus för ÅKA-projektet, utan de som fått för mycket pengar.

Därför uppstår felen kring bostadstilläggen
Enligt Joakim de Leeuw beror sannolikt de många felen kring bostadstilläggen på att det är ett stort antal uppgifter som måste anges korrekt.
– Det finns fler än 30 grundförutsättningar för att få bostadstillägg, just för att tillägget med kirurgisk precision ska gå till dem som behöver det och ingen annan. Men det är svårt för medborgarna att göra rätt när man söker bostadstillägg, kan man säga. När man ska räkna ut hyran ska man veta ifall det är kallhyra eller varmhyra till exempel och ifall vatten, el och fjärrvärme ingår. Det handlar om många uppgifter helt enkelt, säger han till GP.
Därutöver rör det sig också, i vissa fall, om rena bedrägerier där personer som exempelvis flyttat utomlands får bostadstillägg felaktigt.