Har du någon gång råkat ut för en skada eller olycka? Eller rent av blivit bestulen på något? Då har du med största sannolikhet också vänt dig till ditt försäkringsbolag för att anmäla händelsen i hopp om att kunna få en viss ersättning mot att du betalar en självrisk.
Dock finns alltid risken att försäkringsbolaget kan neka dig ersättning utifall att deras försäkringskrav inte uppfyllts för att premien ska kunna betalas ut.
Försäkringsärenden? Då kan det stå dig dyrt
Rådgivningssajten Konsumenternas uppger, på den egna hemsidan, att många konsumenter väljer att anlita så kallade ombudsföretag, för att på så sätt sköta dialogen med försäkringsbolaget. Detta kan dock stå en dyrt.
– Det är enkelt att själv vända sig till sitt försäkringsbolag. I många fall räcker det att kontakta sitt försäkringsbolag genom att ringa eller mejla, säger Jenny Sparring, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i ett pressmeddelande.
Så istället för att anlita någon som för dialogen åt dig, och för en dyr peng, så är det en fördel att du själv agerar för att få ditt ärende hanterat.
Fått avslag? Så kan du vinna mot försäkringsbolaget
I de fall du skulle få ett avslag på exempelvis en skadeanmälan, hur ska du göra då? Enligt Konsumenternas finns det knep att ta till för att i förlängningen få rätt och således få ersättning utbetald.
Börja med att begära en omprövning av ditt ärende och passa då på att be försäkringsbolaget förklara sitt beslut och redogöra för grunden – med hänvisning till de allmänna villkoren.
Du kan dessutom få ärendet prövat av en extern och oberoende nämnd helt kostnadsfritt, exempelvis Personförsäkringsnämnden. Konsumenternas uppger på den egna hemsidan att det är en enkel process där det enda du behöver göra är att skicka in försäkringsbolagets beslut.
Om du genomför dessa steg ökar också möjligheten för dig att vinna mot försäkringsbolaget och få ersättning. Eller så fastslås det nekade beslutet.