Varje gång vi genomför ett köp erbjuds vi ett kvitto som ett bevis på köpet. Det spelar ingen roll om man köpt en bil, dator eller en liter mjölk, man kommer alltid få ett kvitto. I Sverige har man rätt att få ett kvitto när man handlar i en butik.
Det ska du göra om du inte får ett kvitto
När man handlar på nätet har man alltid rätt till en bekräftelse. I butik ska man alltid bli erbjuden ett fysiskt kvitto eller ett elektroniskt.
Med kvittot kan man bevisa vad man köpt, och för hur mycket. Om en butik inte erbjuder kvitton i någon form kan man kontakta Skatteverket och meddela att man inte fått något.
På kvittot ska det finnas med datum för köpet, pris på varorna eller tjänsterna, namn på varorna, antalet varor, namn, organisationsnummer och adress till företaget man betalat.
Så länge måste du spara dina kvitton
Men hur länge ska man egentligen spara sitt kvitto?
Enligt Konsumentverket kan man behöva spara kvitton olika länge, beroende på vad man köpt.
Har man köpt en vara eller tjänst är det bra att spara kvittot så länge man kan reklamera produkten, men minst tre år.
Alla kvitton man har som underlag i sin deklaration är bra att spara i sex års tid, i fall att Skatteverket begär att få ta del av dem. Kvitton som bekräftar att man betalat sin hyra är bra att spara i två år. Om man däremot köpt ett hus måste man spara kvittot så länge man äger fastigheten.
Enligt Konsumentverket ska man spara kvitton på betalningar av lån i tio år, precis som kvitton för bostadsrenoveringar.