"En gång i tiden, fast inte för så länge sedan, fanns det ett land högt upp i norra Europa där människorna turades om att betala för sin del av den gemensamma middagen. Det var omständigt för de stackars medborgarna som egentligen ville leva lite mer spontant och sydländskt – där någon kunde ta hela notan utan att ställa till med en scen. Där och då föddes idén som kom att bli en naturlig del av 8,7 miljoner svenskars vardag: Swish."

Ja, så skriver betaltjänstföretaget om sin historia, som började ta form i december 2012. I dag, närmare 13 år senare, används alltså tjänsten av miljontals. Men det är inte bara middagsnotor som splittas via appen, utan den används också frekvent för att göra överföringar föräldrar och barn emellan. I en ny Verian-undersökning har nämligen Länsförsäkringar kartlagt hur mycket pengar mammor och pappor ger till sina barn varje månad, både i form av en mer "traditionell" månadspeng och i form av Swish-överföringar.
Och det visar sig att hälften av föräldrarna swishar en extraslant till ett eller flera av sina barn varje månad, utöver månadspengen de redan får. Var femte swishar en eller till och med flera gånger i veckan.
– Swish har blivit en självklar del av många barns vardagsekonomi och fungerar som ett tydligt komplement till den traditionella månadspengen. För föräldrar som har koll på helheten kan Swish vara ett smidigt sätt att hantera mindre utgifter i vardagen. Men det är viktigt att komma ihåg att för mycket swishande kan göra det svårare för barnen att lära sig värdet av pengar och ta ansvar för sina utgifter, säger privatekonomen Stefan Westerberg i ett pressmeddelande.

Om undersökningen
- Verian genomförde undersökningen, på uppdrag av Länsförsäkringar, mellan den 14 och 20 augusti 2025.
- 1010 individer deltog i undersökningen.
- De svarande är mellan 18 och 84 år och har ett eller flera hemmaboende barn som är under 18 år.
- Deltagarna är slumpmässigt rekryterade ur ett riksrepresentativt urval sett till kön, region och ålder.
Privatekonomen: "Viktigt att sätta tydliga regler kring swishandet"
I undersökningen uppger 61 procent av föräldrarna att de kollar vad pengarna ska användas till innan de swishar barnen – allra oftast är det till mat, dryck, kollektivtrafik eller kläder och skor.
Det visar sig vidare att ju äldre barnen man har, desto mer pengar swishar man per månad. Barn som är 9-12 år gamla får i snitt 77 kronor swishade till sig, medan barn som är 13-15 år får 180 kronor och barn som är 16-18 år får 269 kronor. Det motsvarar, enligt Länsförsäkringar, ett tillskott på drygt 33-37 procent till den månadspeng de redan får.
– Det är många swishföräldrar som skickar extra pengar varje vecka, och totalt sett blir det ganska stora belopp. Därför är det viktigt att sätta tydliga regler kring swishandet. Det lär barnen att hushålla med sina pengar så att Swish inte bara blir en extra buffert när månadspengen är slut, säger Stefan Westerberg.

Etablera Swish-regler och för ett samtal om pengar
För Nyheter24 upprepar Stefan Westerberg att det är bra att ta fram förhållningsregler kring swishandet, men "som en del av ett större samtal där även månadspengen ingår". Han listar fem viktiga delar som bör beröras i det samtalet, där de första två är själva månadspengen och vad som utgör en Swish-situation.
– Börja med att tillsammans bestämma hur stor månadspengen ska vara och vilka utgifter den ska täcka. Prata om vad barnet förväntas betala själv, så att det blir tydligt vad som ingår i månadspengen.
– Diskutera sedan olika situationer där det kan vara motiverat att swisha extra pengar, och när det inte är det. Till exempel kan ni komma överens om att pengar till glass och godis ska tas från den vanliga månadspengen, medan oväntade utgifter – som om busskortet tappats bort – är tillfällen då det är okej att swisha extra.

Därutöver tycker Westerberg, som en tredje del av samtalet, att man ska slå fast beloppsgränser.
– Bestäm tillsammans ett tak för hur mycket som får swishas åt gången eller under en viss period, till exempel per vecka eller månad. Genom att sätta en tydlig beloppsgräns blir det enklare för både dig som förälder och för barnet att hålla koll på hur mycket pengar som faktiskt används via Swish.
Man ska också etablera vad som är så kallade "no-go-köp".
– Det kan också vara bra att ha extra tydliga regler för vad Swish inte får användas till. Till exempel kan ni bestämma att Swish inte ska användas för spontana eller onödiga köp, utan bara för bestämda ändamål.

Slutligen ska det som bestämts följas upp.
– Bestäm gärna att ha regelbundna samtal om vad både månadspengen och Swish-pengarna har använts till. Då kan ni lyfta fram vad som fungerade bra och vad som kan göras annorlunda. Det ger också möjlighet att prata om vikten av att spara för att på sikt kunna köpa något större, samt att se över om månadspengen behöver justeras – särskilt om många Swish-utgifter egentligen borde täckas av månadspengen. Tänk på att inflationen har gjort att månadspengens köpkraft minskat med 25–30 procent de senaste 4–5 åren.
Brukar du swisha dina barn? Kommentera nedan!




