Det rapporterar Auto Motor & Sport.
Politiskt laddat bilval
Enligt en ny rapport från Prisjakt och Opinion, publicerad i Dagens Nyheter, har köpbesluten blivit allt mer ideologiska.
Många svenska bilköpare väljer bort amerikanska bilmärken i protest mot landets politik. Stockholmare leder utvecklingen.
– Jag går inte och köper en amerikansk bil i alla fall, säger Anders Geber från Stockholm.
USA hamnar i samma fack som Ryssland och Kina
Det som tidigare sågs som ett land av innovation och teknik möts nu av samma skepsis som Ryssland och Kina. För många handlar det om att inte stötta länder vars utrikespolitik eller militära agerande upplevs som problematiskt.
– Man orkar inte stötta länder som agerar fel, säger Arvid Engman, en av de tillfrågade i undersökningen.
Framför allt är frågor som militära konflikter och mänskliga rättigheter avgörande för hur svenskarna väljer.
Tesla och Ford hårt drabbade
USA har haft ett uppsving på den svenska marknaden de senaste åren tack vare Tesla, Ford och Cadillac. Men trenden kan snabbt vända när image blir lika viktig som teknik.
– Det blir en statusfråga. Vi vill inte associeras med varumärken som står för fel sak, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Göteborgs universitet.
Globalt nätverk gör bojkotten svår
Samtidigt påpekar Ossiansson att det i praktiken är svårt att undvika amerikansk inblandning helt.
– Du kan tro att du väljer bort USA, men någon komponent hamnar ofta där ändå, säger hon.
MISSA INTE VÅR PODCAST OM BILAR:




