Nyheter24
Annons

Pensionär och pensionssparare se hit: Varning för bedrägeri

Publicerad: 29 okt. 2025, kl. 08:56
Uppdaterad: 29 okt. 2025, kl. 08:57
Pengar, sittande kvinna med handen på hakan och en varningstriangel.
Pensionsmyndigheten varnar nu pensionssparare och pensionärer för bedrägerier. Foto: Fredrik Sandberg/TT & Canva

I ett allt mer digital samhälle har de senaste åren resulterat i att allt fler svenskar hamnat i klorna på bluffmakare och bedragare. Nu för tiden finns det välutvecklade och sofistikerade bedrägerier som vid första anblick kan verka tryggt och säkert, men som i alla fall bygger på att vinna ditt förtroende för att därefter kunna roffa åt sig så mycket av dina pengar som möjligt. 

Glädjande såg man en avvikelse i trenden under 2024. Då minskade nämligen bedragarnas brottsvinster för första gången sedan 2020, något polisen då rapporterade om.

– Vi ser en glädjande minskning. Vi har under året noterat lägre brottsvinster i de enskilda polisanmälningar vi fått in. En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, sa Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum, i ett pressmeddelande. 

Foto: Stella Pictures
Foto: Stella Pictures

Men så när 2025 inleddes kom Riksbanken med uppgifter som slog fast att bedrägerierna fortsatt är ett stort problem i Sverige – inte minst bedrägerier via betaltjänster.

”Allmänhetens förtroende för betalningsmarknaden är centralt för att den ska fungera. De senaste årens stora problem med betalningsbedrägerier riskerar att försvaga detta förtroende”, skrev man i ett pressmeddelande i mars månad.

Företag och banker har tidigare varnat för nya bedrägerier

Med bakgrund av den höga andel bedrägerier som folk fortsättningsvis råkar ut för går både företag, banker och myndigheter titt som tätt ut och varnar allmänheten för nya bluff-försök. Även vad du bör vara observant på, och i vissa avseenden helt och hållet undvika.

Annons

Nyligen rapporterade Nyheter24 om Postnord och deras senaste varning för bedrägerier i vilka deras anställda är de som får skulden för olevererade försändelser. I själva verket är det bluffmakare som satt i system att låtsas som att de inte fått sin vara, för att sedan reklamera och få pengarna tillbaka. 

Men Postnord är inte de enda som varnar Sveriges befolkning.

Även nätbanken Avanza gick nyligen ut och varnade för bedrägerier i vilka man bli kontaktad för möjligheten att investera i aktier. När pengar investerats dumpar bedragaren aktien och köparna står kvar med tomma plånböcker, något Nyheter24 också skrivit om nyligen.

Foto: Thomas Winje Øijord/TT
Foto: Thomas Winje Øijord/TT

Pensionär? Svara inte på dessa samtal, sms eller mejl

I ett uppdaterat inlägg på den egna hemsidan har nu Pensionsmyndigheten riktat sig till alla pensionärer och pensionssparare. Det kan nämligen hända att ”Pensionsmyndigheten” ringer upp pensionärer eller pensionssparare för att ställa frågor eller för att följa upp ett ärende. Men i själva verket är det bedragaren som åter är i farten, redogör myndigheten för på den egna hemsidan.

Annons

”Vi ringer dig aldrig för att tipsa om fonder, för att ge dig placeringsråd för dina pensionspengar eller för att be dig att logga in med din e-legitimation”, skriver de.

Pensionsmyndigheten uppmanar dig: "Vår rekommendation är att du raderar"

Med bakgrund av detta vill man därför uppmärksamma dig på att alltid vidta försiktighet och att inte lämna ut personliga uppgifter, eller logga in på Pensionsmyndighetens hemsida på någon annans uppmaning.

”Ett bedrägeri börjar ofta med ett oväntat telefonsamtal eller sms. Du kanske har fått ett mejl. Du kan till exempel bli erbjuden att få hjälp med att få högre avkastning för dina fonder eller lägre avgift i din pension”.

Om du blir kontaktad av någon som påstår sig representera Pensionsmyndigheten ombeds du nu att göra följande:

  • Ta en skärmdump av det du ser.
  • Klicka inte på okända länkar.
  • Öppna inte bilagor som följer med i ett mejl eller sms.
  • Svara inte på något meddelande.

”Vår rekommendation är att du raderar mejlet eller meddelandet. Hör gärna av dig till kundservice om du ser något misstänkt i mejl, sms eller i sociala medier”, skriver de på hemsidan.

Foto: Caisa Rasmussen/TT
Foto: Caisa Rasmussen/TT

Skydda dig mot bedragaren

Finansinspektionens varningslista redogör för vilka varningar som utfärdats gentemot aktörer som ägnar sig åt bedräglig verksamhet.

Du som konsument behöver dock alltid vara medveten om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för något annat, för att på så sätt gå under radarn tills de upptäcks på nytt.

  • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter eller personlig information.
  • Ha unika lösenord till inlogg på viktiga tjänster, exempelvis mejlen, banken etc.
  • Låt aldrig någon fjärrstyrs din dator eller telefon.

Finansinspektionens tipsar om sju punkter för dig att ha koll på, för att på så sätt undvika att utsättas för bedrägeri:

  1. Kom alltid ihåg att snabba och enkla investeringar inte existerar.
  2. Var skeptisk om du blir kontaktad.
  3. Skydda ditt BankID.
  4. Kontrollera om företag har rätt tillstånd.
  5. Var uppmärksam i sociala medier, bluff-annonser förekommer.
  6. Betala aldrig avgifter på förhand när du lånar pengar.
  7. Var extra vaksam om du redan blivit lurad tidigare.

Källa: Polisen & Finansinspektionen


Kommentarer

Annons
Annons
Annons