Att utsättas för ett bedrägeri har dessvärre blivit allt vanligare på senare år. Trots att det ljusnat en aning, i och med att brottsvinsterna minskade i fjol, så finns det vissa områden inom brottsbekämpningen som är desto dystrare.
I mars tidigare i år rapporterade nämligen polisen om bedrägeriet som ökar, nämligen guldbedrägerier.
– Släpp inte in okända personer i ditt hem. De som utför de här bedrägerierna har kopplingar till kriminella nätverk och det är inte personer man vill ha i sitt hem, sa Lotta Mauritzsons, samordnare på nationellt bedrägericentrum, då.
.jpg)
Postnord varnar för ny typ av bedrägeri
Guldbedrägerier är dock långt ifrån de enda bluffarna som svenskar riskerar att utsättas för. I en intervju med TV4 rapporterar nu Postnords säkerhetschef, Axel Larsson, om hur allt fler nätköp leder till bedrägerier. Med bakgrund av den stora mängd internethandel som bedrivs i Sverige har företaget nu slagit larm om en ny variant av bedrägeri. Det handlar nämligen om att bluffmakaren försöker lägga skulden på postens egna anställda.
– Det är från låga nivåer men vi ser markant ökning. Det vanligare är att bedrägeri begås på varor som är lite dyrare än billigt, säger Larsson.
Bedragaren skyller på Postnords anställda
Hur lyckas de då med bluffen?
När bedragaren gjort en beställning och fått sitt paket levererat så byts innehållet ut mot något motsvarande sett till vikten. Därefter skickas paketet tillbaka till avsändaren och bluffmakaren påstår då att det är Postnords anställda som har stulit innehållet. Ytterligare en variant på bedrägeriet är att mottagaren hävdar att leveransen inte skett, vilket lett till att fler företag och privatpersoner påverkats av förluster både sett till varor och pengar.

Postnord uppmanar alla: Se till att du gör affär med rätt person
Med bakgrund av den senaste tidens trend vill Postnord nu uppmana allmänheten till att vara extra vaksamma när de köper och säljer på nätet. Den här typen av bedrägeri har man nämligen sett ett tydligt uppsving kring under de två senaste åren.
Till TV4 Nyheterna uppmanar därför Axel Larsson att både privatpersoner och företagare ska vara noggranna med vilka de ens gör affärer med.
– Det viktigaste är att se till att man gör affär med rätt person, sen viktigt att välja rätt typ av tjänst, välj marknadsplats noga och vid dyra saker välj köpskydd, säger han.
Så skyddar du dig från bedragaren
Finansinspektionens varningslista redogör för vilka varningar som utfärdats gentemot aktörer som ägnar sig åt bedräglig verksamhet.
Du som konsument behöver dock alltid vara medveten om att bedragare snabbt kan byta namn och kalla sig för något annat, för att på så sätt gå under radarn tills de upptäcks på nytt.
- Lämna aldrig ut dina kortuppgifter eller personlig information.
- Ha unika lösenord till inlogg på viktiga tjänster, exempelvis mejlen, banken etcetera.
- Låt aldrig någon fjärrstyrs din dator eller telefon.
Finansinspektionens tipsar om sju punkter för dig att ha koll på, för att på så sätt undvika att utsättas för bedrägeri:
- Kom alltid ihåg att snabba och enkla investeringar inte existerar.
- Var skeptisk om du blir kontaktad.
- Skydda ditt BankID.
- Kontrollera om företag har rätt tillstånd.
- Var uppmärksam i sociala medier, bluff-annonser förekommer.
- Betala aldrig avgifter på förhand när du lånar pengar.
- Var extra vaksam om du redan blivit lurad tidigare.
Källa: Polisen & Finansinspektionen




