Med en knapp vecka kvar till Black Week, som kulmineras av Black Friday och Cyber Monday, har Konsumentverket nu slagit larm om flera företag som hotas av vite på grund av att man marknadsfört priser som i själva verket inte stämmer.
Konsumentverket larmar om sju företag inför Black Week
Det var i ett pressmeddelande under måndagen som Konsumentverket rapporterade att Konsumentombudsmannen, KO, redan i våras agerade mot tio välkända bolag som uppvisade bristande prisinformation. Och nu visar det sig att ytterligare sju företag hotas av viten om de inte följer lagar och bestämmelser.
”Konsumentverket följer löpande upp hur företag, som tidigare lovat att rätta till sin prismarknadsföring, sköter sig. Den senaste uppföljningen visar att sju bolag fortsätter att uppvisa brister. Därför föreläggs de nu av KO. Det betyder att, om överträdelserna upprepas så kan viten komma att dömas ut”, skriver Konsumentverket i pressmeddelandet.
MISSA INTE: Ny prognos: Så blir elpriserna i vinter

Företagen har bristande prisinformation
Vilka är då de sju företagen i fråga, som uppvisat bristande prisinformation? Jo, det handlar om:
- H&M
- Desenio
- Bokus
- Home Furnishing Nordic
- Inet
- Kjell & Co
- Tretti
Företagen kan tvingas betala 8,6 miljoner kronor
Det totala beloppet som företagen kan åläggas i vite uppgår till 8,6 miljoner konor.
”När en produkt säljs till nedsatt pris måste företaget ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen, enligt prisinformationslagen. Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än det tidigare lägsta priset. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på tidigare lägsta pris. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris”, skriver den statliga myndigheten vidare på hemsidan.
De tio företag som fick KO på halsen i våras var:
- Blomsterlandet
- Bygghemma
- Nakd
- Nordic Nest
- Power
- Soffadirekt
- Stadium
- Webhallen
- XXL
- Åhlens




