Antalet anmälda brott som rör bedrägerier uppgår till hundratals tusen. 2024 var det exakta antalet anmälda bedrägeribrott till polisen 230 330 stycken och av dem var flest kopplade till kortbedrägeri, bedrägeri genom social manipulation och annonsbedrägeri. Således är det ett stort problem som drabbar många svenskar varje år.
Vilka är de olika bedrägerityperna?
Några av de vanligare typerna av bedrägeri som tenderar att florera i samhället är bland annat:
Bedrägeri via social manipulation, som är:
- när gärningspersonen tar kontant och förmår motparten att begå en aktiv handling. Ofta i syfte att ge ekonomisk vinning till gärningspersonen.
Kortbedrägeri, som är:
- när gärningspersonen använder ditt eller någon annans fysiska betalkort för att olovligen ta ut pengar eller genomföra köp eller överföringar.
Annonsbedrägeri, som är:
- när gärningspersonen vilseleder en intresserad köpare via en annons att erbjuda annan vara eller tjänst i utbyte. Efter betalning ägt rum så uteblir leveransen.
Detta är bara några av alla de bedrägerityper som finns. Brottsförebyggande rådet går igenom flera andra, så som fakturabedrägeri, identitetsbedrägeri, snyltningsbrott och grovt fodringsbedrägeri, för att nämna några, på den egna hemsidan.
Källa: BRÅ
Så vinner bedragaren ditt förotrende
Med anledning av det stora antal genomförda bedrägerier förekommer det titt som tätt att allt från företag, banker och även myndigheter går ut med information och inte sällan rena varningar till allmänheten. Det sker inte minst när bedrägerier av olika form tar fart på nytt, eller när nya metoder och tillvägagångssätt tas i bruk.
Det är inte heller ovanligt att företags-, myndighets- och banknamn används och utnyttjas av bluffmakarna för att vinna sina tilltänkta offers förtroende för att sedermera fullborda sina bedrägerier.
Nu har det hänt ännu en gång.
.jpg)
Varning för nytt bedrägeri – lägg på om du får detta samtal
Det är Pensionsmyndigheten som nu varnar för falska telefonsamtal där bedragare utger sig för att ringa som representant från myndigheten. Och de som ringer påstår att du har pengar att få ut och försöker därför få dig att lämna ut bank-, konto- eller kortuppgifter.
På myndighetens egen hemsida redogör man för att det inte är ovanligt att Pensionsmyndigheten ringer upp pensionärer eller pensionssparare för att ställa frågor eller följa upp ett ärende. Men de ringer aldrig för att be dig lämna ut några bankuppgifter eller inloggsinformation.
”Lägg på direkt om du misstänker att du blivit kontaktad av en bedragare”, skriver de på hemsidan och tillägger:
”Polisanmäl alltid bedrägeriförsök och uppge gärna telefonnumret som bedragarna ringer ifrån. Tidigare har det även förekommit utskick av SMS där Pensionsmyndigheten utges som falsk avsändare. Klicka aldrig på länkar med uppmaning att lämna personuppgifter”.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
- Lämna aldrig ut kortuppgifter eller personliga uppgifter.
- Var misstänksam om du får mejl eller sms när du uppmanas klicka på en länk och lämna känsliga uppgifter, som koder och personuppgifter. Följa aldrig sådana instruktioner. Inga banker eller seriösa företag skickar sådana meddelanden. Är du osäker, ring din bank eller företaget.
- Ha unika lösenord för dina viktigaste tjänster, som din mejl, banken och e-legitimationen.
- Godkänn aldrig att någon fjärrstyr din dator eller telefon.
Källa: Polisen





