Män drabbas lättare av förkylning.
Män drabbas lättare av förkylning. - Foto: TT BILD
Kvinnor har starkare immunförsvar på grund av östrogenet.
Kvinnor har starkare immunförsvar på grund av östrogenet. - Foto: TT BILD

"Mansförkylningen" är ingen myt

Forskarna har slagit fast att den välspridda "myten" faktiskt inte är någon myt. Det finns en "mansförkylning".

Testade på möss

Forskarna på Harvard genomförde ett experiment på möss för att komma fram till slutsatsen. Studien visade att de kvinnliga mössen och de manliga som fått östrogen snabbare blev av med bakterierna i sina lungor än de manliga möss som inte fått östrogen.

"Ni tjejer snackar om att föda barn – men ni skulle bara veta hur det känns när en kille är riktigt förkyld".

Orden är från en välkänd reklam för förkylningsmedicinen Echinagard 1994. Och nu tyder mer och mer på att det faktiskt inte är ett skämt – det finns forskning som tyder på att mäns förkylning faktiskt är värre än kvinnors.

Anledningen: Östrogen

Nu kommer nya uppgifter som också visar att män lättare smittas av lunginflammation och andra andningssjukdomar. Anledningen är enligt forskarna på Harvarduniversitetet bristen på kvinnligt hormon – östrogen. Detta gör så att män generellt sett har sämre immunförsvar än kvinnor, skriver Mirror.

Förra året visade en studie från Durham-universitetet att män också lider mer än kvinnor av hosta och snuva. Anledningen är att mäns hjärnor har fler temperaturrelaterade receptorer, vilket gör förkylningssymptomen mer kritiska.

I januari 2016 kom ytterligare forskning som stärker tesen. Det är forskare från John Hopkins university som gjort studier och kommit fram till exakt samma sak – bristen på östrogen gör att celler blir mer motståndskraftiga, skriver IFL Science.

Se den klassiska Echinagard-reklamen från 1994:

Man