Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Du kan aldrig gissa vilka som får synas i reklamen

- 25/04/2015, 09:24 -
Du kan gissa svaret på den här frågan.
1 av 5

Du kan gissa svaret på den här frågan.

Vem syns

Wow, oväntat.
2 av 5

Wow, oväntat.

vemsyns.nu

Det hade vi aaaaldrig kunnat gissa.
3 av 5

Det hade vi aaaaldrig kunnat gissa.

vemsyns.nu

*surprise*
4 av 5

*surprise*

vemsyns.nu

Eftersom kvinnor inte åldras är det ju lugnt.
5 av 5

Eftersom kvinnor inte åldras är det ju lugnt.

vemsyns.nu

En ny undersökning visar vilka som syns i reklam. Och ingen blir förvånad.

Jo, du kan gissa vilka som brukar synas i reklamen. Om du lagt märke till att reklampelare oftast pryds av vita och smala personer finns nu statistiken som bekräftar det.

Enligt en ny undersökningen var 94 procent av personerna i reklam smala, 85 procent var vita och endast 0,15 procent hade en synlig funktionsnedsättning.

Det är Sveriges kommunkationsbyråer som har undersökt 700 slumpmässigt utvalda annonser i tre av Sveriges största tidningar, Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten.

Bildkälla: vemsyns.se

I reklamer är kvinnorna som syns unga, männen medelålders och familjerna som visas är till 100 procent kärnfamiljer. Nu arrangeras en utställning som ska ifrågasätta normerna.

– Jag är förvånad att de stora märken inte visar större mångfald i sin reklam för det har verkligen möjlighet att göra det, säger Jessica Bjurström, vd på Sveriges kommunikationsbyråer.

Bildkälla: vemsyns.se

Utställningen "Vem får synas i svensk reklam?" kommer att visas på Instagramkontot @vemsyns och på Hötorgets tunnelbanestation från 27 april till 3 maj. Det är en fotoutställning där personerna framför kameran på olika vis bryter mot normen.

– Reklam kan skapa normer men reklam kan också krossa normer. Så nu gör vi en kampanj som kanske kan så ett frö till förändring. När vi sökte efter personer till kampanjen fick vi jättemånga svar. Det är många som känner att de inte är representerade, säger Bjurström.

Borde fler olika personer synas i reklamer?