Aj aj aj.
En stycke schimpans.
En stycke schimpans. - Foto: TT/AP
Kan leda till ryggont.
Kan leda till ryggont. - Foto: Christine Olsson / CHRISTINE OLSSON / SCANPIX
Just den här primaten ser dock ut att må fint.
Just den här primaten ser dock ut att må fint. - Foto: TT/AP

Ofta ont i ryggen? Då kan du vara mer apa

Har du ofta ont i ryggen? Här finns eventuellt en förklaring.

Du har antagligen fler likheter med schimpanser än vad många andra har. Det kan i alla fall vara så, enligt en ny studie gjord av forskare från flera olika länder, Kanada, Skottland och Island, som publicerats i tidskriften BMC Evolutionary Biology.

Enligt BBC så har forskarna kikat närmare på ryggkotorna hos schimpanser, orangutanger och människor – på så sätt har man kommit fram till att människor med diskbråck har fler ryggradsmässiga likheter med våra närmaste släktingar schimpanserna än resten.

Människor har rent allmänt oftare ont i ryggen än vad andra primater har, antagligen för att det gick så kvickt att anpassa sig till att gå på bakbenen. Och i och med att evolutionen är aningen oberäknelig så har heller inte alla människor utvecklats likadant.

– Våra studier visar att vissa människors ryggkotor är mindre anpassade för att gå upprätt, säger Mark Collard, en av forskarna bakom rapporten, till BBC.

Och visst kan den nya kunskapen komma till nytta också. BBC skriver att upptäckten om likheterna kan göra så att man i framtiden kan förutse vilka som kommer att drabbas av ryggproblem.

Brukar du ha ont i ryggen?