Nu har forskarna kommit framtill när allas vår superfarfar levde (kraniet till höger är inte din superfarfar). - Foto: tt bild
Studien har gjorts vid Islands universitet.
Studien har gjorts vid Islands universitet. - Foto: tt bild
Forskningen ändrar det man tidigare trott.
Forskningen ändrar det man tidigare trott. - Foto: tt bild
Resultatet har man fått fram genom att studera tusentals islänningar.
Resultatet har man fått fram genom att studera tusentals islänningar. - Foto: tt bild

Forskare: Då levde mannen som är släkt med alla på jorden

Den här mannen är allas släkting.

Genom att titta på generna från 2 636 islänningar har forskare kommit fram till att urmänniskan, en man som är allas avlägsna släkting, förmodligen levde någon gång för mellan 174 000 och 321 000 år sedan.

– Vi människor är nyfikna på vilka vi är och var vi kommer ifrån. Det här ger oss lite mer information om vårt ursprung, menar forskaren Agnar Helgason, som ligger bakom studien som gjorts vid Islands universitet.

Tidigare forskning har pekat på att vår gemensamma superfarfar har varit bra mycket äldre, runt 340 000 år, men den här jättelika studien ändrar alltså på det.

Och visst blir man lite nyfiken på hur den här tjommen såg ut, och om han någonsin kunde ana att hans gener skulle gå att finna i alla människor på jorden (förmodligen hade han ingen aning om det).

fascinerande va?