Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Ny forskning: "Sex säljer" stämmer inte

Sex säljer inte alls.
1 av 3

Sex säljer inte alls.

TT NYHETSBYRÅN

I stället kan det göra att du glömmer bort själva produkten.
2 av 3

I stället kan det göra att du glömmer bort själva produkten.

TT NYHETSBYRÅN

Så det här är alltså fel väg att gå för att sälja läppstift.
3 av 3

Så det här är alltså fel väg att gå för att sälja läppstift.

Faksimil / Giphy

Nyheter | 23/07/2015 12:09

Det kan ha motsatt effekt.

Alla har hört uttrycket "sex säljer" som en förklaring till att marknadsföra allt möjligt med nakna kroppar, oftast kvinnors. Men nu säger forskare att det kanske inte alls stämmer, vilket the Telegraph skriver om.

Ny forskning visar istället att det inte bara är felaktigt att sex säljer, det kan till och med vara så att det leder till att kunden tappar intresset för produkten. Anledningen ska vara att den potentiella köparen tittar så mycket på det sexiga att den missar grejen som marknadsförs.


Det här kommer inte sälja många läppstift, enligt vetenskapen alltså.
Bildkälla

– Sex och våld säljer inte, det kan i själva verket slå åt andra hållet och försämra minnet, attityder och intentionen att köpa den annonserade produkten. Annonsörer bör tänka två gånger innan de väljer marknadsföring med sex eller våld och tänka på hur de använder sådana teman, säger Brad Bushman, en psykolog vid Ohio State University, till the Telegraph.

Studien publicerades i Psychological Bulletin och visade att kundens minne av produkten försämrades om det var rörligt material med våld eller sexuellt innehåll. Våld försämrade minnet mest.

Borde det vara mindre sex i reklamer?