Så många har aldrig tittat på sin snippa

Ny undersökning visar att svenskor har dålig koll på sina egna underliv.


Var femte kvinna har aldrig tittat på sin snippa enligt en ny undersökning.

I studien som gjordes av marknadsundersökningsföretaget YouGov för Apoteksgruppen deltog 1000 kvinnor i åldern 15-74 år. Studiens syfte var att ta reda på svenska kvinnors förhållningssätt till sina underliv och lyfta fram just snippans betydelse för flickor och kvinnors hälsa, skriver DN.

bildkälla

Undersökningen är en del av Apoteksgruppens nya kampanj där de vill motverka det tabut som fortfarande gäller kring kvinnors underliv och samlar in pengar till FN-förbundets projekt Flicka. Enligt undersökningen pratar knappt var tredje svensk kvinna om underlivsbesvär med någon de känner och en av tio vågar inte fråga om underlivet på apotek eftersom det känns pinsamt.

Initiativet välkomnas av svenska FN-förbundet.

– Med projektet Flicka vill vi belysa och öka kunskapen om flickors utsatta situation i världen och samla in pengar till utvalda FN-projekt som stärker flickors rättigheter och möjligheter. Ju fler som hjälper till i arbetet desto bättre, säger Linda Nordin, generalsekreterare på Svenska FN-förbundet i ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen är mindre än hälften av kvinnorna nöjda med sina snippors utseende och 12 procent är missnöjda. Dessutom har var femte svenska kvinna aldrig sett i en spegel hur deras underliv ser ut, uppger undersökningen.

En tredjedel av kvinnorna kallar sitt underliv för just "underliv", medan 10 procent kallar det för "där nere" och bara 9 procent använder ordet snippa, trots att det förts fram som det vedertagna ordet.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!