Därför ska du sitta framåtlutad när flyget kraschar

- 20/10/2015, 14:31 -
Hur ska man egentligen göra för att överleva en flygkrasch?
1 av 4

Hur ska man egentligen göra för att överleva en flygkrasch?

TT

Det här är några varianter av den säkra positionen.
2 av 4

Det här är några varianter av den säkra positionen.

Creative Commons

Det här är från en flygkrasch i Malmö i somras. De två personerna ombord skadades inte allvarligt.
3 av 4

Det här är från en flygkrasch i Malmö i somras. De två personerna ombord skadades inte allvarligt.

TT NYHETSBYRÅN

Enligt Steve Allrigt är flyg ett av de säkraste transportsätten.
4 av 4

Enligt Steve Allrigt är flyg ett av de säkraste transportsätten.

TT NYHETSBYRÅN

I en eventuell flygkrasch ska du sitta framåtböjd mot stolen framför påstår man. Men är det verkligen det säkraste sättet?

Om ett plan skulle behöva nödlanda, eller vara på väg att krascha, är rådet att man som passagerare inta en framåtlutad position. Man ska ha ben och fötter ihop, fötterna stadigt mot golvet och huvudet nedböjt mot sätet framför.

Men är det här verkligen den bästa chansen att överleva? Det finns teorier om att positionen snarare är till för att öka risken att dö, för att det ska gå snabbt när nacken bryts, eller för att flygbolaget ska slippa dyra sjukförsäkringar. Det skriver the Telegraph.

Hur ska man då sitta? Enligt Steve Allrigt som är utbildningskapten för Birtish Airways så är det faktiskt den klassiska framåtböjda ställningen som gäller – trots ryktena.

Bildkälla: Creative Commons

– I händelse av en krasch förhindrar den här positionen att benen bryts mot sätet framför, vilket i sig ju skulle hindra att man kan ta sig ut. Positionen hindrar också att armarna fäktar och minimerar risken för brutna fingrar och skyddar huvudet från fallande saker, säger han.

Och det backas även upp exempel från verkligheten. Exempelvis redogör the Telegraph för en olycka där ett plan med 16 passagerare kraschade, men alla utom en av dem sov under kraschen. Bara personen som var vaken och kunde inta rätt position överlevde.

Man har också låtit dockor sitta i olika positioner i fejkade krascher – bara den som satt i positionen skulle överlevt utan större skador. Dockan som satt upprätt utan säkerhetsbälte skulle ha dött.