Äntligen! En ny metod kan göra antibiotika mer effektiv igen

Forskare tror sig ha hittat en lösning på antibiotikaresistens.

Forskare tror sig ha hittat en lösning på antibiotikaresistens.

TT Bild

Gonorré har varit en sjukdom som bedöms kunna bli obotlig.

Gonorré har varit en sjukdom som bedöms kunna bli obotlig.

TT

Så det är väl tur att forskningen går framåt.

Så det är väl tur att forskningen går framåt.

TT Bild

Nyheter | 09/03/2016 20:48

Det blir allt vanligare med antibiotikaresistens. Som tur är kan forskare ha en lösning på problemet.

Blir du också orolig när du hör talas om antibiotikaresistens?? Ja, det vore hemskt om antibiotika slutade fungera. Flera sjukdomar skulle inte längre gå att bota.

En del bakterier har redan blivit resistenta, det vill säga överlever en behandling med antibiotika, och då kan inte sjukdomarna dessa bakterier orsakar botas. Ett exempel är könssjukdomen gonorré som snart kan vara obotlig.

Bildkälla

Som tur är kan det finnas en lösning. Dagen Nyheter skriver att forskare vid Merck Research Laboratories i USA har lyckats skapa effektivare antibiotika.

Det de har gjort är i stort sett att de blandat antibiotika, som redan finns, med andra ämnen som förstärker effekten av dem.

– Genom att förbättra antibiotika som redan finns med hjälp av medämnen skapas nya läkemedelsmöjligheter mot antibiotikaresistenskrisen vi står inför i dag, säger Terry Roemer, som är en av forskarna bakom studien, till Dagens Nyheter.

Den här nya, blandade antibiotikan används mot gula stafylokocker som är en av de vanligaste antibiotikaresistenta bakterierna.

Studien publicerades i Science Translational Medicine, skriver Dagens Nyheter.