Oumaumua
Det misstänksamma objektet. - Foto: ESO/Kornmesser

Forskare: Mystiska objektet kan vara gjort av utomjordingar

Har en främmande civilisation åkt och spanat in jorden? Ja, forskare vid Harvard tror det. Nu har en ny rapport publicerats.

Har vårt solsystem fått besök från en främmande civilisation? Ja, det kanske vi har, menar forskare. Det är det märkliga objektet Oumuamua som gled förbi jorden förra året som nu analyseras noga.

Och nej, det är inte några UFO-galningar som sitter i sina föräldrars källare och tittar på skumma youtube-klipp som dragit den slutsatsen. Det är forskarna Shmuel Bialy och Abraham Loeb vid Harvards astrofysiska institution som skrivit rapporten, som publicerats i Astrophysical Journal Letters.

”Oumuamua kan mycket väl ha varit en fullt fungerande sond som skickats till jorden med flit av en utomjordisk civilisation”, skriver forskarna enligt CNN.

Anledningen till att forskarna tror att detta är möjligt är dels objektets form, och att Oumuamua ökade hastigheten på resan genom solsystemet. Forskarna utesluter inte heller att objektet kan vara rester av någon slags farkost – och att den drivs av solenergi.

Harvard-forskarna menar också att det finns en chans att objektet visserligen är tillverkat av utomjordingar – men att den inte längre är i funktion.

Tror du på aliens?