Ny teori om universum
Ny teori om universum. - Foto: Robin Dienel, Carnegie Institution / TT Shutterstock

Ny forskning: Universum är inte oändligt

Nya och spännande teorier om universum har nu kommit. Enligt en ny forskning kan det faktiskt vara så att universum inte är oändligt stort.

Rymden och universum omges av mystik, och varje dag gör forskningen nya framsteg. Det forskas faktiskt en hel del, och nu har en banbrytande och rätt så vild teori har uppstått.

I en studie har man kommit fram till att universum, sjukt nog, inte alls behöver vara oändligt stort. Utan snarare ändlig, skriver Live Science.

Nya rön om universum. Bildkälla: Shutterstock

Det är forskningssatelliten Plancks som, under 6 års tid, samlat in mätdata om den kosmiska bakgrundsstrålningen – alltså en sorts rest från Big Bang.

Detta har sedan forskare analyserat och kunnat se betydligt fler gravitationslinser än vad man tidigare trott. Något som kan peka på att universum mer skulle vara som en uppblåst ballong, istället för oändligt.

Detta påstående är däremot inte bevisat ännu.

– Jag skulle inte säga att jag tror på ett "stängt" universum. Jag är lite mer neutral. Jag säger, låt oss vänta på datan och vad den nya datan kommer att säga. Det jag tror är att det finns en diskrepans just nu, och vi måste vara försiktiga och ta reda på vad som framkallar den här diskrepansen, berättar professor Alessandro Melchiorri, som har varit med och skrivit studien, till Live Science.

Och om detta stämmer så kommer ju den eviga frågan tillbaka: om universum har ett slut, vad finns utanför? Detta är vetenskapliga framsteg vi på Nyheter24 kommer följa noggrant!

MER: Nasa: Snart susar en gigantisk asteroid förbi jorden