Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Barnfamiljen glömde sina pass – räddades av kabinchefen

Hjälten Geir Magne Madsen.
1 av 2

Hjälten Geir Magne Madsen.

Privat

Pappans karta.
2 av 2

Pappans karta.

Privat

Nyheter | 15/07/2015 19:43

Han räddade familjens semester.

En norsk familj på fem personer glömde passen i bilen och USA-semestern var hotad. Men då hoppade kabinchefen på planet in.

De flög först från Evenes nära Narvik till norra norge, och på onsdag förmiddag skulle planet till USA gå.

– De såg framför sig hur hela deras USA-semester skulle spolas ner i toaletten. Jag fick sådan vånda av att se dem där – de var extremt stressade, säger Geir Magne Madsen, som är kabinchef på Norwegian, till Nord24.

Tillsammans med pappan i familjen försökte Madsen hitta en lösning, men det gick inte att få tillfälliga pass. Dessutom var flyget tillbaka samma kväll fullbokat.

Men kabinchef Madsen är inte den som ger sig i första taget och de kläckte en plan. Madsen skulle flyga tillbaka och försöka hitta bilen med passen och sedan flyga tillbaka för att lämna dem till familjen.

De började att undersöka möjligheten att ordna tillfälliga pass, men det framkom att USA inte accepterar norska provisoriska pass. Flyget tillbaka till Evenes under kvällen var dessutom fullbokat.

BILDKÄLLA

Men att hitta bilen på flygplatsens parkering visade sig lättare sagt än gjort, trots pappans tecknade karta. Efter att Geir sprungit runt och tryckt på bilnyckeln ett tag, fann han äntligen bilen och tog en selfie som sedan hamnade på Evenes lufthavns Facebook-sida.

Geir hade fått planet att vänta på honom och han kom fram i tid och kunde ge passen till den väntande familjen som kunde flyga från Oslo till USA.

– Mycket kan gå fel när en familj med två små flickor och en bebis ska ut och resa. Det gäller att tänka utanför boxen. Kabinbesättningen är inte bara till för att servera te och kaffe – vi ska också hantera de problem som passagerarna möter under tiden, säger Geir Magne Madsen, till Nord24.