Går det att reklamera varor på Systembolaget?
Går det att reklamera varor på Systembolaget? - Foto: Geir Olsen/NTB/TT och Fredrik Sandberg/TT

Tidigare anställd: Det här missar många på Systembolaget

När det vankas alkoholhaltiga drycker vänder sig svenska folket till Systembolaget som har monopol. För Nyheter24 berättar Elin, som tidigare jobbat som butiksbiträde på det statsägda företaget, om någonting som många kunder missat.


Miljontals svenskar handlar på Systembolaget varje år och många har sina favoriter i sortimentet. 

Men ibland blir inköpen inte som man tänkt sig och då finns det en möjlighet som många inte känner till – åtminstone enligt det tidigare butiksbiträdet Elin.

– Det är förvånansvärt många kunder som ändå är helt ovetande om det här, säger hon till Nyheter24.

Här kan du läsa om den jobbigaste kundtypen på Systembolaget.

Reklamation möjligt på Systembolaget

Vad är det då som många missat? Jo, det handlar om Systembolagets policy kring reklamation av produkter. 

– Om en vara är defekt kan man lämna tillbaka den i butik, säger Elin och betonar samtidigt en viktig förutsättning för att reklamationen ska vara genomförbar:

– Men då måste minst en tredjedel av innehållet i flaskan finnas kvar. 

Det går alltså inte att dricka upp alkoholen och sedan lämnade tillbaka bara flaskan. Vad som räknas som "defekt" är också relativt godtyckligt, enligt Elin.

– Det handlar egentligen om ifall du upplever varan som defekt. Du behöver liksom inte bevisa det, utan det kan vara att du inte tycker att den smakade så som du trott eller så som den smakat förut.

Elin heter egentligen någonting annat.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!