Tågtrafiken har gått allt annat än på räls i sommar. Arkivbild.
Tågtrafiken har gått allt annat än på räls i sommar. Arkivbild. - Foto: TT

Bättre samarbete ska få tågen att gå i tid

Det har varit en ovanligt strulig sommar för tågtrafiken med försenade och inställda avgångar samt problem med att boka biljetter. Efter ett möte med inblandade aktörer säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att de lovar bättring.


Representanter för Trafikverket, Transportstyrelsen, SJ och övriga tågoperatörer kallades under fredagen till departementet av den ansvarige ministern.

— Det finns en beslutsamhet hos både Trafikverket, SJ och de andra tågföretagen att samarbeta för att återuppbygga förtroendet så att inte människors tilltro till järnvägssystemet ska minska, säger Eneroth till TT efter mötet.

Problemen ligger, enligt honom, delvis hos Trafikverket som haft en bristfällig planering för banarbeten.

"Behöver rusta"

Verket ska egentligen tillhandahålla en plan för hur tågen går under ett banarbete 18 veckor i förväg. I dagsläget har man endast en framförhållning på två–fem veckor för en viss del av trafiken, vilket påverkat tågbolagens möjligheter att sälja biljetter.

— Vi behöver rusta upp den svenska järnvägen och Trafikverket har fått mer resurser än någonsin, men då behöver man planera det arbetet på ett sätt så att det inte stör övrig tågtrafik så mycket som det gjort i sommar, säger Eneroth.

Men även tågoperatörerna som haft svårigheter att klara personalförsörjningen får en släng av ministersleven.

— Jag var tydlig med att tågföretagen behöver bemanna upp så att man kan möta det kraftigt ökade intresset att åka med tåg. Glädjande nyheter är att SJ och MTR nu har startat en egen lokförarutbildning. Då tar man ett eget ansvar för att möta bristen på personal, säger Tomas Eneroth.

Tydligare styrning

Infrastrukturministern säger att att han inte utesluter fler regleringar för att komma tillrätta med problemen och att han vill se en tydligare statlig styrning av järnvägen.

— Jag tror att en del av utmaningarna vi har handlar om en långtgående avreglering av järnvägssystemet. När järnvägsunderhåll ska genomföras har inte Trafikverket några egna resurser, utan då måste det upphandlas av privata aktörer. Så fungerar det inte i de flesta andra europeiska länder.

"Det är naturligtvis glädjande att så många fler vill åka tåg, men då måste de olika aktörerna kunna möta efterfrågan", säger Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

45 omkom i bussolycka – ett barn hittat vid liv

Kosttillskott återkallades – flera döda

Flera dödsfall och ett hundratal sjukdomsfall i Japan kopplas till ett kosttillskott – ett rött ris – som nyligen har kallats tillbaka från butikerna.

Inte bara trevligt med påsk? "Då kan det vara värt sura miner"

Påskfirandet är dessvärre inte lika trevligt för alla. Att återse familj och släkt kan betyda olika saker för olika människor. Nyheter24 har pratat med en psykolog om hur man kan hantera oron inför påskfirandet.

Här är tio korta utbildningar – med månadslön på minst 44 000 kronor

Sugen på nytt jobb, men mindre sugen på en lång utbildning? Här är tio korta utbildningar som leder till jobb med snittlön på minst 44 600 kronor i månaden.

Pojke död – gick genom isen i Borlänge

En pojke i femårsåldern har avlidit efter att han i söndags gick genom isen på Tjärnasjön.

Huawei dubblerade sin vinst

1 timme sedan
Den kinesiska telekomjätten Huawei Technologies rapporterar att bolagets vinst mer än dubblerades förra året. Nettovinsten blev 2023 87 miljarder yuan, vilket motsvarar 12 miljarder dollar. Intäkterna ökade med tio procent.