Årets matbluff är utsedd. Segraren har enligt motiveringen bytt ut innehåll i smyg.
Årets matbluff är utsedd. Segraren har enligt motiveringen bytt ut innehåll i smyg. - Foto: Claudio Bresciani och Anders Wiklund / TT

Årets matbluff utsedd – bytt mjölk mot ärtprotein i populära varan

Ärtprotein och vatten i stället för mjölk får glassätarna att ilskna till. När Årets matbluff röstades fram vann den välkända vaniljglassen med god marginal.


Fakta: Årets matbluff

• Bakom Årets matbluff står konsumentföreningen Äkta vara, som driver på för genuin mat, ärligare produkter och färre tillsatser, bland annat genom märkningen Ä-märket och antipriset Årets matbluff.

• Året matbluff startades 2015, med inspiration från den tyska och nederländska konsumentorganisationen Foodwatch. I år delas antipriset ut för åttonde gången.

• Allmänheten har kunnat nominera produkter som de tycker är bluffiga under hela året, i år kom 304 nomineringar.

• Med hjälp av en jury valdes fem finalister valts ut. I årets jury ingick: Mats-Eric Nilsson, Christina Möller, Björn Bernhardson, Jan Bertoft, Annika Sundin, Daniella Bergman, Sébastien Boudet, Lisen Sundgren.

Källa: Äkta vara

Fem finalister tävlade om att få utnämningen Årets matbluff som varje år delas ut av konsumentföreningen Äkta vara.

GB Big pack vanilj röstades fram med god marginal. Det som konsumenterna anser vara en bluff är att tillverkaren GB Glace förra våren ändrade receptet på glassen med syftet att göra den mer klimatsmart.

Mjölk blev ärtor

Företaget ersatte då mjölkprodukterna med framför allt vatten och ärtprotein. På förpackningen står tydligt att glassen nu har ett lägre klimatavtryck men att det inte längre finns mjölk i glassen framgår bara om man läser det finstilta på förpackningen. "Kan innehålla mjölk", står det där.

Det duger inte, anser många av de 18 000 som röstat.

"GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för de som vill undvika mjölk så vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt", säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

Lyfter klimatnyttan

GB har i sin tur svarat på kritiken och Victoria Gelmanovska, nordisk marknadschef, skriver att:

"Vi är stolta över att vår folkkära Big pack numera är en del av ett växtbaserat sortiment och att våra konsumenter uppskattar det. Vi beklagar att nomineringen inte tagit till sig att glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis."

Bland de andra finalisterna i tävlingen fanns Nyckelbryggeriers Cider med smak av lingon, Arla Keso protein, Fazer Willja Oat for whipping och Bravo Röd apelsin.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!