Fastnade du i pendelkaoset i veckan?
Fastnade du i pendelkaoset i veckan? - Foto: Helena Landstedt/TT, Tim Aro/TT

Så vet du om du får tillbaka pengar för pendeltågsförseningarna

Var du en av dem som drabbades av pendeltågens förseningar under snökaoset i Stockholm? Då kan det hända att du kan få tillbaka pengar. Nyheter24 hjälper dig reda ut om så är fallet!


Har du kommit sent till jobbet, om ens dit, på grund av förseningarna i kommunaltrafiken under snökaoset? Misströsta ej! Det kan faktiskt hända att du får en slant för besvären.

Men det finns några villkor som gäller för att du ska få pengar tillbaka.

Kan jag få tillbaka pengar för förseningar?

SL har något så kallat förseningsersättning. Den gäller all SL-trafik i Stockholms län och sträcker sig till pendeltågen som går över länsgränserna till Gnesta, Bålsta och Uppsala.

Ersättningen gäller med upp till 1 315 kronor, om du tvingats ta taxi, egen bil, SJ eller annat trafikbolag samma sträcka som SL skulle ha gjort. Viktigt att minnas är att ersättningen endast gäller om du blev 20 minuter försenad, och blir inte högre om du åker tillsammans med någon.

Beroende på hur försenad du blir, och om du inte begärt ersättning för alternativ resa, kan du få tillbaka en del av eller hela summan av biljettpriset.

Hur får jag tillbaka pengar från SL?

hemsidan kan du enklast fylla i ett webbformulär, varpå SL gör en bedömning av dina ersättningskrav. Du kan också ringa eller chatta med företaget.

Kom ihåg att det inte får gå längre än tre månader innan du reklamerar resan för att få en ersättning, men ersättningskravet kan du lämna in hela tre år efter resan reklamerats.

För snabbast hantering ska du skicka in kvitton eller ersättningsbiljetter direkt efter att du varit i kontakt med SL och fått ett ärendenummer, vilket du får när du pratat med kundtjänsten. Dina kvitton ska därefter märkas med ärendenumret.

Om du av någon anledning hellre vill skicka ett vanligt brev till SL, ska du ha med dessa uppgifter:

  • Namn, adress och personnummer.
  • Information om den försenade resan, och varför du vill ha ersättning.
  • Uppgift om vilken sorts biljett du använder och numret på ditt SL-kort om du använt reskassa eller periodbiljett. Har du använt en pappersbiljett eller ett engångskort skickar du med dem i original.
  • Har du rest med taxi, skickar du taxikvittot i original.
  • Information om du vill ha prisavdrag eller ersättning för annan resa.
  • Ditt kontonummer dit du vill ha ersättningen utbetalad.

Slutligen, är du missnöjd med bedömningen som gjorts av SL, finns möjligheter att begära omprövning. Denna omprövning måste göras inom tre veckor, beräknat från datumet som står i avslaget.

SL
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!