Eric Lundberg, vd för Ica Sverige
Eric Lundberg, vd för Ica Sverige - Foto: Pontus Lundahl/Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Ica-chefens pik mot kunderna – efter priskritiken: "De som avgör"

I en intervju med Svenska Dagbladet säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, att de skenande matpriserna har byggts upp av en lång värdekedja. Men mest makt över priserna – det har kunderna själva.


Under tisdagen kallades de tre matjättarna Ica, Coop och Axfood till finansminister Elisabeth Svantesson (M) för att diskutera de stigande matpriserna. Efter samtalen hade Coop-chefen Marie Nygren mest konkret att säga till det samlade medieuppbådet.

– Sänkt moms på frukt och grönt, sade hon som ett förslag på vad man eventuellt kan göra för att pressa matpriserna.

Fortsatt sänkt arbetsgivaravgift för ung arbetskraft, något som nu annars är på väg bort inom kort, var ett annat förslag hon hade.

Beskyller leverantörerna för de skenande priserna

Annars var det genomgående budskapet att det är underleverantörernas fel, att de höjt sina priser så mycket.

– Vi har haft kraftigt ökade kostnader i leverantörsledet som vi inte kompenserat oss för, säger Axfoods vd Klas Balkow.

– Det här är en fråga för hela branschen, inte minst för leverantörerna och producenterna, och vi tillsammans, säger Icas vd Nina Jönsson.

Ica Sveriges vd: Det är konsumenten som styr

I en ny intervju med Svenska Dagbladet bemöter Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, frågan. På frågan om vem som bestämmer över de dyra matpriserna svarar Lundberg följande:

– Det byggs upp utifrån en en lång värdekedja och det börjar ju alltid med produktionen och leverantörsledet. Och sen tas det vidare i olika steg. Därför måste man titta på det här utifrån från hela värdekedjan.

Men de som har makten över priset anser han i slutändan är konsumenterna, eftersom konsumenten själv väljer vad man vill köpa.

– Det är i slutändan de som avgör, säger han till Svenska Dagbladet.

Ica
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!