Ett däggdjur attackerar en dinosaurie. Däggdjuret är en Repenomamus, dinosaurien en Psittacosaurus. Rekonstruktionen bygger på ett nytt, extremt ovanligt fossil från Kina. - Foto: Michael Skrepnick, Canadian Museum of Nature/TT

Upptäckten: Dinosaurie föll offer för däggdjur

Ett mycket ovanligt fossil som avslöjar en attack av ett däggdjur på en dinosaurie har hittats i Kina.

Fakta: Dinosaurier och däggdjur

Dinosaurierna och däggdjuren uppstod ungefär samtidigt, i slutet av triasperioden för 225–235 miljoner år sedan. Dinosaurierna utvecklades snabbt till att bli den dominerande livsformen under de efterföljande 165 årmiljonerna.

En lång rad dinosaurier, några av dem fantastiskt stora, passerade revy ända fram till den ödesdigra dagen för 66 miljoner år sedan då jorden kolliderade med en främmande himlakropp.

Kollisionen utplånade alla dinosaurier och lämnade över jorden till däggdjuren, som dittills levt ett undanskymt liv – ett tecken på att de inte förmådde konkurrera med dinosaurierna på lika villkor. Först efter de senares utdöende utvecklade däggdjuren ett antal stora arter.

Källa: Science, Nature

Fossilet, som är från kritperioden och har en ålder på 125 miljoner år, är exceptionellt väl bevarat. Skeletten av de två djuren ger intryck av att djuren har dött alldeles nyligen, för ett par dagar sedan.

Dinosaurien tillhörde släktet Psittacosaurus och var ungefär lika stor som en större hund. Den var med andra ord relativt liten för att vara en dinosaurie.

Psittacosaurus var en av de tidigaste horndinosaurierna men gick på två ben i stället för fyra som senare arter inom gruppen, exempelvis den välkända Triceratops som var många gånger större. Precis som andra horndinosaurier var Psittacosaurus växtätare och hade ett stort huvud med kraftfulla käkar.

Liv och död

Däggdjuret var en Repenomamus robustus, ett rovdjur som vägde uppemot sex kilo, ungefär som en stor katt. Inte mycket att skryta med kan tyckas, men faktum är att det var ett av de största däggdjuren under dinosauriernas era.

Fossilet visar att de två djuren troligen var invecklade i en kamp på liv och död. Dinosaurien ligger på buken med bakbenen under sig. Repenomamus ligger ovanpå sitt byte och greppar dess käke med klorna på en av framtassarna och ett av bakbenen med klorna på en av baktassarna. Rovdjuret tycks också bita med kraft i bröstkorgen och revbenen på dinosaurien.

Forskarna, som publicerar sina rön i tidskriften Scientific Reports, tror inte på möjligheten att Repenomamus träffat på en död psittacosaurie och helt enkelt ätit av ett kadaver den hittat. Benen visar inga spår av tänder, vilket skulle ha varit fallet om dinosaurien hade varit död från början. Och dessutom är det inte särskilt troligt att de båda djuren skulle ha blivit så intrasslade i varandra om det rört sig om ett enkelt fall där en asätare konsumerar ett självdött djur.

Offer för vulkanutbrott

Det finns ett tidigare fynd av en Repenomamus med ben från ungar av en Psittacosaurus i magen, men det senaste fyndet är det första beviset för att även vuxna psittacosaurier attackerades.

Att Repenomamus var betydligt mindre än Psittacosaurus är inte så märkligt. Lejon dödar bufflar som väger tre till fyra gånger så mycket som de själva, och en järv på 20 kilo kan utan vidare döda en ren med en vikt på 80 till 180 kilo.

Fyndplatsen ligger i nordöstra Kina, i provinsen Liaoning där många exceptionella fossilfynd från dinosauriernas tid har gjorts de senaste decennierna.

Många djur dödades av plötsliga jordskred och begravdes hastigt av väldiga lermassor vid vulkanutbrott som var vanliga i området. Det märkliga fossilet omges mycket riktigt av vulkaniskt material.

Fossilet av de två sammanslingrade djuren, med infällda förstoringar som visar huvudet av Repenomamus som biter i bröstkorgen på Psittacosaurus (mitten), framtassen som greppar om dinosauriens käkar (till vänster), och baktassen som greppar om dess bakben (till höger).
TT