En mindre undervattensrobot, så kallad ROV, tog sig på fredagen in på bildäck för att filma och dokumentera.
En mindre undervattensrobot, så kallad ROV, tog sig på fredagen in på bildäck för att filma och dokumentera. - Foto: Magnus Lejhall/TT

Robot tog sig 80 meter in på Estonias bildäck

Efter oro för bråte och dålig sikt genomfördes på fredagen en lyckad filmning av Estonias bildäck. En undervattensfarkost tog sig 77 meter in i fartyget. Det har tagit mycket tid, men vi har uppnått resultat, säger utredningsledare Jörgen Zachau.


Fakta: Därför undersöks Estonia igen

Beslutet om att göra nya undersökningar vid Estonia grundar sig på fynd från som visades upp i en dokumentärfilm från 2020. Tidigare okända hål i skrovet uppdagades och teorier om hur de uppstått presenterades.

Estlands olycksmyndighet bestämde sig för att inleda en ny utredning för att granska uppgifterna. Statens haverikommission och Finlands olycksutredningscentral tillfrågades om att delta i utredningsarbetet.

Under sommaren 2021 och 2022 har man bland annat fotograferat utsidan av fartyget och tagit prover av bottnen.

Sedan i onsdags befinner sig fartyget Viking Reach vid förlisningsplatsen för nya undersökningar.

Filmningen genomfördes med hjälp av två fjärrstyrda undervattensfarkoster, så kallade ROV:er. En större ROV positionerades utanför fartyget som en bas från vilken kabeln, "navelsträngen", till en mindre ROV som tog sig in på bildäck matades ut.

Jörgen Zachau, utredningsledare vid Statens haverikommission, konstaterar att risken var stor att dålig sikt och bråte skulle hindra farkostens framfart. Väl inne visade det sig dock att sikten var god och att det fanns en ficka genom vilken man kunde ta sig långt in i fartyget efter att först ha undersökt området runt rampen till bildäck.

— Vi har tagit de prover vi vill ha, fått upp sjöbottenprov på berget och gjort fina filmningar på babordssidan ända in till 77 meter med bra bildkvalitet, så hittills är jag mycket nöjd, säger han.

Identifierat fordon

Det är betydligt längre än de 50 meter man hoppades nå på förhand. Under fredagens undersökning noterade man bland annat om luckor till ventiler var öppna eller stängda, hur surrningen av last såg ut och identifierade flera fordon utifrån bilmärke och registreringsnummer.

De hål på fartygets styrbordssida som uppdagades i samband med en dokumentärfilm 2020 har varit föremål för spekulation.

Utredarna avfärdar såväl teorier om explosioner som att hålen orsakats av fallande last i samband med att fartyget välte när det sjönk.

— Jag är tveksam till att lasten skulle kunna ha skadat eller krossat skrovet så mycket från insidan att det har penetrerat. Det skulle möjligtvis kunna bli någon buckla eller så, säger Jörgen Zachau.

Allt tyder enligt kollegan Jonas Bäckstrand i stället på att skadorna uppkom när Estonia slog i botten.

Utredningsledare Jörgen Zachau (höger) och Daniel Söderman från Svenska haverikommissionen övervakar ROV-pilotens färd inne på Estonias bildäck. Zachau dikterar simultant för att säkerställa var man befinner sig och vad man ser.

Över förväntan

Under fredagen försökte man även att ta sig bakåt i fartyget på styrbordssidan, som ligger ned mot botten, men där satte last och bråte stopp.

— Dessvärre kommer vi nog inte heller få ett sådant tillträde på grund av all last, men vi ska göra nya försök.

— Vi får se hur mycket vi hinner med och hur mycket av bildäck vi har åtkomst till innan vi måste åka härifrån.

Tidigare i veckan har man bland annat tagit prover på mörka fläckar som finns nära hålen i skrovet och som tros bero på bakterietillväxt. Sista delen av undersökningen är att bärga bilrampen till Estland för en närmare undersökning.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!