Systembolaget
Systembolaget har en fråga de inte vill svara på. - Foto: Christine Olsson/TT

Här är frågan som Systembolaget vägrar att svara på

Snatteri och stölder i bland annat livsmedelsbutiker har ökat lavinartat den senaste tiden. Men hur ser det egentligen ut på Systembolaget?


Varje år stjäls det för 6,8 miljarder kronor från den svenska butiker. De senaste två åren har butiksstölderna ökat med 800 miljoner. Brottsligheten som drabbar handeln får långtgående konsekvenser för företagare, medarbetare och kunder

Enligt Svensk Handel är energidryck, kött, kaffe och kläder de varor som stjäls mest.

Men hur ser det då ut på Systembolaget?

Snatteri förekommer även på Systembolaget. Bildkälla: Christine Olsson/TT

Systembolaget vill inte svara på frågan 

Nyheter24 har tagit kontakt med Systembolaget för att kika lite närmare på hur vanligt det är med snatteri och framförallt – vilka varor som oftast blir stulna. 

– Stölder förekommer hos oss, precis som i övrig detaljhandel. Vi kan dessvärre inte gå in på vilka varor som stjäls mest.

Då får du ny skumpa från Systembolaget – utan extra kostnad

När Nyheter24 kontaktade Systembolaget igen blev svaret detsamma. 

Hur det kommer sig att de inte vill svara på frågan – det är ännu oklart. 

Returer, ångerrätt och reklamation på Systembolaget

Det finns vissa regler som gemene man inte helt och hållet känner till när det kommer till Systembolaget. Exempelvis kan du få pengarna tillbaka (eller byta ut flaskan) om flaskan/innehållet är defekt.

Vad händer om sakerna går sönder? Bildkälla: Hasse Holmberg / TT

Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från det du mottagit varorna. Ta med kvittot och förpackningen till en av Systembolagets butiker. Om du har betalat med kort behöver du även ta med kortet eftersom pengarna endast kan betalas tillbaka till det kort som varorna betalades med.

Men, hur fungerar det då med saker som gått sönder? Om jag kanske köpte två dyra Champagneflaskor jag ställer i cykelkorgen som lossnar och flyger ned i marken utanför butiken. Vad händer då?

Systembolaget svarar: 

"Om man tappar en påse med betalda varor inne i eller i strax anslutning till butiker, så kan man få nya varor. Tappar man flaskan hemma exempelvis, ersätter vi inte varan", skriver kundtjänsten till Nyheter24


De senaste nyheterna direkt i din inkorg!