- Foto: Stella Photo & Pexels

Kritik mot Pressbyråns nya kampanj med kvinnor: "Oansvarigt"

Pressbyrån har en ny kampanj som riktar sig till gravida kvinnor. Kampanjen får följarna att rasa och nutritionisten Åsa Brugård att säga ifrån.


“När det kommer till söt- och salt-sug är gravida kvinnor lite av mästarnas mästare” skriver Pressbyrån till kampanjen på sina sociala medier. I kampanjen placeras sötsaker på en naken gravidmage. Kampanjen har väckt starka reaktioner, vilket DN var först att rapportera om. 

– Jag blir besviken. Jag tycker att det känns oansvarigt av företaget att både vända sig till, och använda, gravida kvinnor på det här sättet. Det är ju inte sånt här som de behöver mer av, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, till DN.

Pressbyråns nya korv: Första tuggan är kött – sista tuggan vego 

Starka reaktioner i kommentarsfältet

På Instagram delar personer med sig av starka reaktioner i kommentarsfältet. 

"Sen när blev det bra att äta godis som gravid"

"Pinsamt @pressbyran! Att ni inte kommit längre 2023 än att genom dessa smaklösa reklamer pusha onödigt och skadligt socker på folk... inte minst till gravida!?! Hur i hela friden tänker ni?"


"Smaklöst! Ta ner den! Vilket sorts företag marknadsför läsk och godis till gravida kvinnor och deras bebisar??? Skamlöst!"

"Fruktansvärt obehaglig kampanj pressbyrån. Jag vet inte om det var okunskap om kvinnohälsa eller att man genuint önskar ohälsa till mödrar och deras barn, men något sjukt verkar vara i görningen på er PR-avdelning."


Pressbyråns svar till DN

DN har försökt nå Pressbyrån men har endast fått en kommentar till svar:

”Idén är att visa upp ett urval av vårt ordinarie sortiment med en kampanj som riktar sig till alla och inte specifikt till gravida. Det visualiseras på temat gravidcravings där vi låtit fyra gravida kvinnor på ett lättsamt sätt ta fram olika kombinationer. I kampanjen har vi presenterat sockerfria drycker, korv och frukt liksom Risifrutti och godis – precis så som det ser ut i vårt sortiment.”, skriver Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på pressbyrån, till DN.

/
/
Senaste nytt

Bäst och sämst på börsen 2024 – sjuöresaktien upp 643 procent

Lidl sänker priset på 200 varor – gäller från och med i dag

Matjätten Lidl meddelade under fredagen att man sänker priset på hela 200 matvaror. På sociala medier delade de nyheten med kunderna, som vädrat sina åsikter om ändringen som gäller under hela mars.

Belgiska soldater åtalade för slagsmål i Norge

Åtta belgiska fallskärmsjägare har åtalats efter ett stort slagsmål i Norge.

Enorm Texasbrand utom kontroll

Amerikanska brandmyndigheter fortsätter att bekämpa den största skogsbranden delstaten Texas historia. Minst två personer har omkommit i bränderna – varav den värsta kallas Smokehouse Creek fire.

Filippa, 20, skulle vara ensam på studenten – då ryckte hundratals främlingar in: "Otroligt tacksam"

​Filippa Åding ska ta studenten i vår, vilket känts ensamt då ingen skulle komma på hennes utspring. Men nu har hundratals främlingar erbjudit sig att komma till Filippas student. – Jag känner mig så otroligt tacksam, säger hon till Nyheter24.

Chattade med döda gängledare före mord på mamma

Foxtrottoppens mamma sköts ihjäl i sitt hem i Uppsala. Före och efter mordet pratade den utpekade skytten med två högt uppsatta rivaler i det splittrade nätverket. Fyra månader senare hade båda mördats utomlands.