Rymdsonden Odysseus sköts upp i Florida den 15 februari och hann skicka bilder på månens yta innan den slocknade efter en snedlandning på månens yta. Arkivbild
Rymdsonden Odysseus sköts upp i Florida den 15 februari och hann skicka bilder på månens yta innan den slocknade efter en snedlandning på månens yta. Arkivbild - Foto: John Raoux AP/TT

Därför gör månresorna comeback

I 30 år ansågs månens yta vara färdigutforskad och rätt ointressant. Nu tävlar flera länder om att bli först på vår närmaste himlakropp igen. Ett tiotal expeditioner är planerade i år.


— Det finns mycket vi inte förstår med månen ännu och ska man vidare ut i rymden är den ett uppenbart första steg, säger Martin Wieser, forskare på institutet för rymdfysik i Kiruna.

Ingen människa har satt foten på månen sedan det sista Apollouppdraget 1972. Med Nasas Artemis 3 förväntas människan återvända 2026.

— Det är lite av en gåta att nästan inget hände på 30 år efter 1972, men det har säkert dels att göra med att Apollomissionerna var jättedyra. När de avslutades fanns ingen annan med de resurserna. Nu har det ändrats, säger Wieser.

Han ansvarar för det svenska mätinstrument som togs till månen 2019 med hjälp av den kinesiska rymdsonden Chang’E-4, den första farkosten att landa på månens baksida. Instrumentet undersöker hur strömmen av laddade partiklar från solen växelverkar med månytan.

— Det är en intressant process eftersom där finns en mekanism som producerar vatten, säger Wieser.

Månen ett första steg

Det finns två huvudorsaker till varför rymdresorna till månen nu trappas upp, enligt Wieser.

Dels har man upptäckt att månen är klart mer komplicerad än man tidigare trott med till exempel vatten på ytan. För det andra är månen ett första steg om människan ska vidare ut i rymden.

Tekniska framsteg har gjort rymdresor klart billigare och möjliga även för privata bolag. För omkring 150 miljoner dollar kan man i dag bekosta en månresa, en spottstyver jämfört med Apolloprogrammet.

I januari blev Japan det femte landet i historien att landa en farkost mjukt på månen och i februari landade världens första privata rymdsond på ytan, Odysseus.

Ytterligare åtta månresor planeras under 2024 med flera länder inblandade.

— Kina har mest "push" just nu. De har ett väldigt ambitiöst program men vågar inte säga när de har en människa på månen än, säger Wieser.

Hittills är aktiviteten så pass liten att konkurrensen inte stör framstegen, enligt Wieser. Men hur eventuella framtida tvister ska hanteras är en gåta.

Månbas i planerna

Redan nu finns planer på en rymdstation i omloppsbana runt månen likt den internationella rymdstationen ISS. Flera länder samt Elon Musks SpaceX har även uttryckt intresse för att bygga en permanent bas på månens sydpool.

— Om till exempel en privat aktörs intressen krockar med en stat så vet vi inte rent hypotetiskt hur det ska hanteras, men det kommer bli intressant att se, säger Wieser.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!