Allt fler svenskar klickar hem produkter från internet. Under det första kvartalet 2024 ökade antalet paket som beställdes från utlandet med 46 procent jämfört med samma period föregående år, enligt Paketindexet.
Men all e-shopping är inte problemfri. Det finns faror med att handla online, inte minst risken att bli lurad på pengar och känsliga personuppgifter.
Så blir du lurad när du e-shoppar
Bedragare tar till flera strategier för att lura dig på internet.
Bland de vanligaste är att de sätter upp fejkade e-handelssajter som påminner om mer populära och välkända företag, enligt WeLiveSecurity.
Om du handlar via en sådan sida kommer du förmodligen inte få hem produkten du beställde – i bästa fall får du en förfalskad kopia av låg kvalitet.
Utöver det kan bedragarna även spara dina kortuppgifter eller komma åt ditt bankkonto genom en fejkad BankID-verifiering.

Så känner du igen en bluff-sajt – 5 tips
För att känna igen en fejkad e-handelssajt och undvika att handla från den finns det några saker du bör se upp för. Här är fem tips, tagna från BBB och WeLiveSecurity.
- Var skeptisk till erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna.
- Köp alltid från säkra webbplatser med HTTPS och ett hänglås i adressfältet.
- Köp endast från företag du litar på. Gör research om okända företag innan du handlar. Om företaget har dåliga eller inga recensioner är det bäst att undvika det.
- Betala som gäst, alltså utan att logga in, för att skydda dina uppgifter.
- Se till att företaget har kontaktuppgifter på sin hemsida. Om de saknas bör du undvika att handla från sidan.