Skatteverket beräknar att en halv miljon brev behöver skickas svenska hushåll.
Skatteverket beräknar att en halv miljon brev behöver skickas svenska hushåll. - Foto: Stella Pictures & Fredrik Sandberg/TT

500 000 svenskar väntas få brev från Skatteverket: "Svara"

Den 10 juni påbörjade Skatteverket arbetet med att skicka brev till tusentals personer som påverkas av flyttanmälningar. Om du får ett kan du behöva återkoppla till myndigheten inom endast tre dagar för att rätta till eventuella fel.


Fakta: Skatteverket

Skatteverket bildades 2004 genom en sammanslagning av Riksskatteverket och de tidigare 10 länsstyrelsernas skatteenheter.

Skatteverket leds av en generaldirektör som utses av regeringen.

Myndigheten har omkring 10 000 anställda på sju regioner och 100 skattekontor runt om i landet.

Källa: Skatteverket

Den fristående myndigheten Skatteverket har i uppdrag att bidra till ett välfungerande samhälle för både medborgare och näringsliv. Deras uppgifter är allt från att ta in skatter och registrera bouppteckningar till att agera borgenär åt staten och se över folkbokföringen.

MISSA INTE Topp 10: Här är de dyraste adresserna i Sverige

Foto: Janerik Henriksson/TT

Skatteverket väntas skicka ut 500 000 brev

Den senare uppgiften Skatteverket ansvarar för, att se över folkbokföringen, innebär att de även agerar för att informera om flytt till nya bostäder. Det har nu resulterat i att man från och med den 10 juni skickade ut brev, där myndigheten informerar dig om någon anmält flytt till din bostad. 

Då Skatteverket hanterar omkring 1,5 miljoner flyttanmälningar varje år beräknar man att omkring en tredjedel av dem nu väntas motta ett brev, motsvarande 500 000.

Så här fungerar Skatteverkets avisering:

Har du digital brevlåda får du en avisering därigenom om att en person begärt flytt till din bostad, annars mottar du informationen via brev.

  • Om ni är flera personer i bostaden skickas brevet till den som bott längst på adressen.
  • Om ni flyttat in samtidigt skickas brevet till den som är äldst.
  • Om det är flera personer som flyttar in kommer varje person få ett brev var.

MISSA INTE: Sambo? Då har du rätt att ta över hyreskontraktet från din partner

Foto: Janerik Henriksson/TT

Fått brev av Skatteverket? Då ska du svara inom tre dagar

Om du är en av de som får ett av de 500 000 breven som skickats ut och anser att uppgifterna inte stämmer så uppmanas du att meddela felet till Skatteverket.

– Det här är efterfrågat och kan förebygga fel. Vi uppmanar dig som får brevet att svara på det så snabbt som möjligt. Vi uppmanar även dig som flyttar att vara ute i god tid med din flyttanmälan, säger Cajsa Toresten, samordnare på Skatteverket i ett pressmeddelande.

Myndigheten vill ha en snabb återkoppling om du anser att det är felaktigt att någon annan begärt flytt till din bostad.

”Skatteverket önskar snabb återkoppling. För dig som får ett brev i den digitala brevlådan blir uppmanad att svara inom tre arbetsdagar. För dig som får det med vanlig post har sex arbetsdagar på dig eftersom pappersposten tar längre tid”, skriver Skatteverket på sin hemsida.

LÄS MER: 

110 000 pensionärer får 28 000 kronor – är du en av dem?

Hyra ut bostad? Här är hemförsäkrings-missen du vill undvika

Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
/