Kritikstorm mot Gröna Lund: "Riktigt vidrigt"
Gröna Lund delade ett videoklipp som fått flera personer att reagera och rikta kritik mot nöjesparken.
"Det där var riktigt vidrigt", skriver en person.
Nu svarar nöjesparken på kritiken.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Året var 1883 när Gröna Lund slog upp portarna för första gången på Djurgården i Stockholm. Det var Jacob Schultheis, som ursprungligen kom från Tyskland, som låg bakom det då väldigt simpla tivolit, vilket bestod av en hästdragen karusell och föreställningslokaler.
När Schultheis gick bort år 1914 tog hans son Gustav Nilsson över.
"Inte bara moderniserade han tivolits attraktioner och hus, han såg även till att Gröna Lund skulle växa i storlek när parken fick möjlighet att ta över mark som förut varit varv- och lagerbyggnader", går att läsa på nöjesparkens hemsida.
Sedan dess har mycket hänt. Världsstjärnor – däribland Muhammad Ali och Bob Marley – har gästat parken, bränder har utbrutit och attraktioner har både kommit och gått.
Halloweenpremiär på Gröna Lund
På senare år har Gröna Lund, som sedan 2001 ägs av Parks & Resorts vilka även driver bland annat Kolmården och Skara Sommarland, bjudit in besökarna till en skräckfylld upplevelse när höstmörkret faller och halloween närmar sig.
Då dekoreras parken i kuslighetens tecken och flera nya läskiga attraktioner tar plats på området.
MISSA INTE: Familjen Tidstrands imperium – här är deras miljardtillgångar som storägare i Parks & Resorts
MISSA INTE: Gröna Lunds oväntade kommentar om Love is blind-Oskar
I år är det halloweenpremiär på nöjesparken den 11 oktober och då kommer flera ordinarie attraktioner, exempelvis "Blå tåget" och "Nyckelpigan", omvandlas och få en tillfällig halloweenskrud.
Nytt för 2024 är bland annat skräckhuset Zombiesta.
"I Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den. De trånga korridorerna, den klaustrofobiska atmosfären och de makabra rätterna som serveras gör att varje steg i detta skräckhus är en kamp för överlevnad", går att läsa i ett pressmeddelande från Gröna Lund.
MISSA INTE: Kund rasar mot Gröna Lund: "Vad har vi betalat för?"
Kritiken mot Gröna Lund: "Gör om och gör rätt"
Inför öppnandet av "Zombiesta" delade Gröna Lund, på deras officiella Facebook-sida, ett tio sekunder långt videoklipp som visar hur en ung tjej gråter. I videon syns bildtexten "JAG ÄR FAST INNE PÅ FIESTA OCH DET ÄR NÅGON SOM JAGAR MIG?!?????", följt av en gråtande emoji.
Inlägget, som också innehåller datumet "19.09.24", publicerades den 10 september och har i skrivande stund 150 kommentarer. Och det visar sig att flera personer tagit illa vid sig av videoklippet. Så här skriver några personer:
"Konstigt att lägga upp en sån här video utan förklaring på något…. Jag började tro att någon behövde hjälp och att man ska agera typ. Sånt här händer liksom på riktigt för kvinnor alltför ofta. Jag har ganska gott om humor men detta signalerar inte ens att nått 'event' är på gång och då tappar inlägget allt.."
"När vi har så mycket skit som händer i Sverige så var denna video för att promota halloween riktigt kass av er Gröna Lund. Ni kan bättre eller?"
"Fruktansvärt obehaglig film, trodde först det var på riktigt, ett rop på hjälp. Går att få fram reklamen på annat sätt Gröna Lund."
"Ta bort det."
"Gör om och gör rätt Gröna Lund! Bättre kan ni."
"Alla kvinnor som relaterar till videon mår givetvis dåligt av se sånt här. Förhoppningsvis förstår även andra att det är osmaklig reklam."
"Den här trailern känns mycket obehaglig."
"Otroligt dumt av Gröna Lund dålig reklam, man tog ju detta på allvar."
"Men va hemskt!"
"Hoppas ni tappar måååånga följare nu!"
"Det där var riktigt vidrigt..."
MISSA INTE: Därför ändrade Gröna Lund direktiven kring väskförbudet
Gröna Lund svarar: "Aldrig vår intention"
När Nyheter24 kontaktar Gröna Lund uppger Annika Troselius, informationschef på Parks & Resorts, att videoklippet är en teaser till en längre reklamfilm som publicerades tio dagar senare.
"I inlägget fanns en tydlig hänvisning till ett datum längre fram i tiden för att visa att det snart skulle komma något mer. Vi var också väldigt tydliga med att det var Gröna Lund som låg bakom filmen. Vi hoppas och tror att de flesta av våra följare och de som nåddes av filmen förstod att det inte handlade om en riktig händelse och många blev också nyfikna på vad som skulle hända härnäst. När sedan hela reklamfilmen släpptes kunde alla ta del av hela historien bakom zombieapokalypsen i restaurangen", skriver Troselius i en kommentar.
Angående kritiken som riktats mot publiceringen på Facebook skriver Troselius:
"Det var aldrig vår intention att någon skulle tolka teasern som en verklig händelse eller uppleva den som obehaglig på riktigt, tvärtom vill vi underhålla våra gäster. Skrik och skratt ska alltid gå hand i hand hos oss under Halloween. Och det gör det verkligen i Zombiesta, som är bland de läskigaste och bästa skräckhusen vi någonsin byggt."