Politikern sågar populära cafékedjan: "Själlös"
Caféekedjan Bröd och Salt har expanderat drastiskt under de senaste åren. Nu går en M-politiker ut och sågar den populära cafékedjan och kallar den för själlös.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Bröd och Salt är en cafékedja som grundades år 2011. Till en början var det framförallt bröd som kedjan sålde, på grund av den höga efterfrågan av nybakt bröd.
I dag är Bröd och Salt en cafékedja som säljer både bröd, bakelser, bullar och luncher.
Allt bakas i kedjans huvudbageri i Västberga utanför Stockholm. Bröd och salt säljer även sina kakor i utvalda matvarubutiker runt om i Stockholm.
Just nu har kedjan 26 caféer i Stockholm och planerar att bygga en 27:e, som skulle bli en flaggskeppsbutik på 400 kvadratmeter på Karlavägen i centrala Stockholm.
LÄS MER: Starka reaktioner på caféets semlor
Politikern sågar Bröd och Salt
I dagarna så gjorde Dennis Wedin, moderat oppositionsborgarråd i Stockholm ett uttalande på sin Tiktok där han sågade cafékedjan och dess tillväxt i Stockholmsområdet.
I klippet så säger han att han inte kommer gå in på Bröd och Salt och att han anser att kedjan är “själlös”. Han uppmanar människor att stötta småföretagare och mindre konditorier, istället för kedjor som Bröd och Salt.
– Det blev en väldig diskussion på Tiktok. Jag upplever att jag har mycket uppbackning i detta. Många känner igen sig, säger Dennis Wedin till Expressen och fortsätter:
– Många med mig känner att vi får en allt mer tråkig och likriktad stad. Det är inte bra. Både stockholmare och Stockholms stadshus måste börja stötta våra lokala butiker och handlare, så vi kan fortsätta ha ett genuint utbud. Själlösa kedjor drar nytta av att det blir tuffare för småföretagen.
LÄS MER: Omtyckt café ska stänga igen för gott: "Sliten och trött"
Bröd och Salt om politikerns sågning
Bröd och Salt har kommenterat Wedins uttalande och kritiken kedjan fått, vilket även Mitti Stockholm rapporterat om.
Bröd och Salts marknadsansvarige Annelie Vest, anser inte att kedjan är “själlös”. Hon berättar att företaget är familjärt och att många jobbat tillsammans ända sedan starten 2011.
– Jag tror inte Dennis Wedin vet så mycket om oss. Vi kämpar också hårt, precis som en liten företagare. Det är inget som vi får gratis. Vi anses stora för att vi öppnar överallt. Men vi är också en liten organisation på kontoret med bara nio-tio personer, säger hon till tidningen.
Enligt Annelie Vest har kedjan fler planer på att expandera och slå upp ännu fler caféer framöver.
MISSA INTE:
Populärt café i sydöstra Sverige slår igen för gott – efter stor förlust
Bageri tvingades stänga omgående – efter kackerlacksproblem
Folkkärt café i Södra Sverige slår igen – för gott
Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen
Senaste nytt – ta del av det som händer just nu